• Design
  • Marketing
  • Websites
  • Design

Nieuwe website, herontwerp of optimalisatie: wat heb jij nodig?

Terug naar overzicht

Dat jouw website een van je belangrijkste marketing assets is, weet je nu wel. Bijna elk bedrijf heeft er een. Minder bekend is dat als je écht op wilt vallen en doelen wilt behalen je een goede website nodig hebt. Hoe bepaal je of jouw website goed is? Heb je een nieuwe website nodig, volstaat een herontwerp (redesign) of moet je simpelweg wat kleinigheidjes verbeteren? 

Alles begint bij een goed begrip van wat 'een goede website' inhoudt, zegt elk zelf-respecterende marketingexpert dan.

Lang verhaal kort: een website is pas goed als-ie bijdraagt aan jouw (marketing)doelen. Is dat niet of nauwlijks het geval, dan weet je genoeg: werk aan de winkel!

Oké, maar hoe dan?

Laten we eerst eens inzoomen op die 'goede' website.

'Goed' betekent in de wereld van marketing: telkens een niveau verder/beter zijn dan de concurrent. Welk niveau dat is, hangt af van wat de concurrentie doet en wat jouw doelgroep verwacht.

Stel, je bent de enige aanbieder van jouw dienst of product. Dan is 'bestaan' voldoende om te overleven. Jij bent simpelweg de enige optie voor jouw klanten! Maar zodra je concurrentie krijgt, wordt dat een ander verhaal. Jouw doelgroep kan nu ook kiezen voor een andere partij, als die in zijn ogen ‘beter’ is.

Eerst wordt kwaliteit een doorslaggevende factor, dan service en tot slot ervaring (lees daarover meer in de bestseller De Beleveniseconomie) van de Amerikaanse auteur B. Joseph Pine - of bekijk zijn TED-talk). 

Deze drie fasen – kwaliteit, service en ervaring – gelden ook voor websites. Naarmate de concurrentie in jouw sector toeneemt, bepalen andere factoren of een website goed is of niet. Je hebt pas een next-level website als je beter bent dan de rest.


niet jij, maar zij hebben het heft in handen.

Het is belangrijk dat jij als marketeer vanuit dit oogpunt naar websites kijkt. Want let op: niet jij, maar jouw doelgroep heeft het voor het zeggen. Online is de concurrentie is gigantisch – daarmee vertellen we je niets nieuws.

In 1991 kwam de eerste website online, en vandaag hebben we bijna 2 miljard websites. Dat is pak ‘m beet 1 website voor elke 4 mensen op de wereld! Binnen een paar seconden heb je voor praktisch elk product tientallen mogelijkheden voor je neus. Google maar eens op full-service marketingbureau.

Het aanbod is dus gigantisch. En dat heeft de vraag veranderd. Die vraag is niet langer wie moet ik kiezen?, maar: wie wil ik kiezen?

De website die jouw potentiële klant de meeste waarde biedt, komt als winnaar uit de bus. En daarmee bepaalt die klant of jouw website goed is. Is jouw websitemenu onduidelijk, moeten bezoekers eindeloos scrollen om bij de juiste informatie te komen, of kunnen ze überhaupt niet vinden wat ze zoeken? Dan ben je ze kwijt.

De concurrent is slechts een muisklik verwijderd. Foetsie potentiële klant!


zo beoordeel je jouw website.

Duidelijk. Maar wat kun je doen om wél die lekkere, aantrekkelijke website te bouwen. 

De waarde van een website kun je beoordelen op 3 niveaus – we noemden ze al even: 

  1. Kwaliteit (product)
  2. Service
  3. Ervaring

1. kwaliteit: hoe goed zit de website in elkaar?

Kwaliteit van een website beoordelen we vanuit 3 invalshoeken: vormgeving, inhoud en techniek.


kwaliteit van de vormgeving.

Hoe jouw website eruitziet, is cruciaal. Mensen beslissen namelijk op basis van wat ze zien in een fractie van een seconden of ze iets vertrouwen of niet. 

Dat geldt trouwens niet alleen voor websites. Het gebeurt bijvoorbeeld ook als je op straat door een wildvreemde wordt aangesproken, als je een maaltijd krijgt voorgeschoteld in een restaurant of als je een expert inhuurt voor belastingadvies. Puur instinctief beoordelen we de situatie met ons reptielenbrein.

Bij websites werkt dat precies hetzelfde: binnen een fractie beoordelen of het bedrijf te vertrouwen is. Ziet de vormgeving er netjes en doordacht uit? Dan lezen en klikken we verder. Lijkt het alsof de kantjes ervan af zijn gelopen? Dan vraag je je toch af of ze dat ook doen bij hun product of dienst.

Je doet er dus verstandig aan om na te denken over de indruk die je met je website maakt. 

Tip: houd bij de vormgeving rekening met het merk. Is de website onderscheidend of dertien in een dozijn? Is-ie goed te onderscheiden van je concurrenten? Communiceert de website de identiteit van het merk?


kwaliteit van de inhoud.

Met een goede eerste indruk scoor je punten. Maar daarna gaat het om het innerlijk. Je kunt er nog zo betrouwbaar uitzien, als mensen niets van jouw verhaal begrijpen ben je hun aandacht snel kwijt. 

Stel, je vraagt een kledingverkoper welke broekmaat je nodig hebt. Kletst die verkoper vervolgens de oren van je hoofd en gebruikt hij veel onbegrijpelijk jargon, dan ben je waarschijnlijk geneigd in een andere winkel verder te kijken. En terecht.

Schrijvers, journalisten en copywriters kennen het geheim van goede inhoud. Zij weten dat je mensen de juiste informatie op het juiste moment moet geven. Als je dat principe weet toe te passen, zorg je ervoor dat de bezoeker van jouw website denkt: ‘Ah, dit is wat ik nodig heb… even verder kijken!

Tip: veel marketeers zijn zó gefocust op hoe ze iets vertellen, dat ze vergeten wát ze eigenlijk willen vertellen. Ze lijken verslaafd aan websitegebruikers, bouncepercentages en conversies, waardoor ze blind zijn geworden voor de behoeftes van de bezoeker. Zorg ervoor dat jouw inhoud authentiek is en oprecht aansluit bij de behoeftes van je doelgroep.


kwaliteit van de techniek.

Deze is simpel: doen alle knoppen en functionaliteiten op jouw site wat ze moeten doen? Zo niet, dan gaat je bezoeker zich ergeren.

Ga maar na: hoe is jouw eigen klantervaring als je in een lange rij voor de kassa staat, als je formulieren twee keer in moet vullen of als je er thuis achter komt dat de verkoper je de verkeerde broekmaat heeft meegegeven?

Bij websites heeft zo’n ergernis soms te maken met iets simpels, zoals de laadtijd. Soms is het ingewikkelder, bijvoorbeeld als een bestelproces of geautomatiseerd advies niet functioneert. Het punt is: als bezoekers iets verwachten, moet je die verwachting ook waarmaken.

Tip: wát mensen verwachten, is niet alleen afhankelijk van jouw website, maar ook van wat ze in brede zin gewend zijn. Mensen zijn bijvoorbeeld gebruiksvriendelijke webshops gewend, zoals Coolblue of Plantsome. En dus verwachten ze dat ook jouw webshop lekker makkelijk werkt.


tools maken kwaliteit eenvoudiger.

Een simpele website kostte vroeger al gauw tienduizenden euro's. Een vormgever ontwierp alle pagina’s, ook responsive, en de techneut maakte alles op maat. Dat moet nog steeds als je de crème de la crème wilt. Maar de meeste ondernemers kunnen dat nu eenmaal niet betalen.

Tegenwoordig zijn er tools zoals Elementor, Webflow of Squarespace. Daarmee heb je voor een fractie van de kosten een mooi vormgegeven website, die technisch meestal volstaat.



Klinkt geweldig! Toch heeft die eenvoud ook een keerzijde. Hoe makkelijker (en goedkoper) zo’n tool wordt, hoe meer bedrijven er gebruik van maken. En dus: hoe groter de concurrentie. Websites lijken steeds meer op elkaar, doordat mensen dezelfde tools gebruiken. Het gevolg: dertien-in-een-dozijn-bedrijven. Terwijl je je nu juist wilt onderscheiden!

Dat betekent dat het concurrentievoordeel zich verplaatst naar de derde invalshoek: de inhoud. Wat staat er op de website, en hoe staat het er?

Grote kans dat in de toekomst ook voor inhoud tools worden ontwikkeld. Een voorbeeld is Jarvis die met aI op de druk van een knop content creëert. In de tussentijd kun je gebruik maken van marketeers, copywriters en illustratoren. Zij helpen je bepalen wat je moet vertellen, waar je dat moet vertellen, wanneer je dat moet vertellen en hoe je dat moet vertellen.

Tip: zijn jouw marketingdoelen ‘brand awareness’ of ‘eenvoudige leadgeneratie’? Dan kunnen tools een uitstekende optie zijn. Wordt marketing serieuzer – performance-based marketing of unieke features bijvoorbeeld – dan adviseren we om af te zien van standaarden. 

 


2. service: hoe goed helpt de website?

In dit niveau gaat het om meer dan alleen informeren. De vraag is: hoe goed helpt de website een bezoeker zijn of haar doel te behalen?

Als je geluk hebt, is dat doel simpel. Iemand wil bijvoorbeeld een account kunnen maken om bestellingen en facturen terug te vinden. Maar service kan ook complexere vormen aannemen. Denk bijvoorbeeld aan volledig autonome chatbots of designtools voor het opmaken van socialmediaberichten. 

Neem ons eigen marketingbureau als voorbeeld. Als full-service marketingpartner helpen we onze klanten marketingdoelen te behalen. Een belangrijk doel is brand awareness vergroten. In dat geval is het consistent uitdragen van het merk een belangrijke uitdaging. De vraag is vervolgens: hoe kan onze website daarbij helpen? Daarom besloten wij een brand management platform te ontwikkelen. Daarin kunnen we merken online en digitaal beheren.


We helpen onze doelgroepen ook op andere – iets eenvoudigere – manieren. Zoals het beschikbaar maken van canvassen of whitepapers: Groeien met je website.

Om je website te boordelen op dit niveau, moet je jezelf een paar vragen stellen:

  1. Wat wil de bezoeker behalen?
  2. Hoe helpen andere websites dat te behalen?
  3. Hoe kunnen wij dat op een betere manier doen?


3. ervaring: hoe voelt de website?

Het is simpel: een fijne ervaring wil je herhalen, een vervelende ervaring wil je vermijden. Natuurlijk hebben de kwaliteit en service van je website invloed op hoe jouw bezoeker je website ervaart. In dit stadium is de vraag echter net anders: hoe zorgen we voor de fijnst mogelijke ervaring die verwachtingen overstijgt, loyaliteit verhoogt en ambassadeurschap stimuleert? De vraag is dus niet óf het kan, maar hoe het op een zo prettig mogelijke manier kan.

Dit kan inderdaad met vormgeving te maken hebben. Als mensen bijvoorbeeld een onduidelijke en gedateerde website verwachten (denk aan de website van een gemeente), kan het een verademing zijn als dat niet zo is. 

Maar ook hier geldt weer: soms ligt het ingewikkelder. Verwachten potentiële klanten bijvoorbeeld dat het onmogelijk is om de juiste kledingmaat kleding in te schatten, dan kan een feature die dat wél mogelijk maakt een reden zijn om bij jou te shoppen.

Tip: kijk kritisch naar de concurrent om in kaart te brengen hoe je de ervaring van je klanten constant kunt verbeteren.



8 vragen om te beoordelen of je een nieuwe website, herontwerp of verbetering nodig hebt.

Nu je weet wat een ‘goede website’ is, kunnen we terug naar de hoofdvraag van dit verhaal: hoe bepaal je of je een nieuwe website, redesign of optimalisatie nodig hebt?

Ten eerste: schakel een expert in. Een full-service marketingbureau bekijkt jouw situatie vanuit verschillende perspectieven en adviseert op basis van ervaring. Dat scheelt jou een hoop kopzorgen. 

Natuurlijk begrijpen we dat je ook zelf de handen uit de mouwen wilt steken. Daarom hebben we 8 vragen op een rijtje gezet, die wij stellen om te bepalen of jij een nieuwe website nodig hebt.



1. helpt de website jouw doelen te behalen?

Voordat je duizenden euro’s investeert wil je zeker weten of die investering het waard is. Daarom stellen we onder andere de volgende vragen:

  • Welke marketingdoelen heb je?
  • Hoe wil je die marketingdoelen behalen?
  • Op welke manier kan de website daaraan bijdragen?
  • Is er laaghangend fruit – kleine verbeteringen die grote winst opleveren?
  • Houdt de website rekening met de langetermijn-merkdoelen van je bedrijf?


2. is vormgeving goed genoeg?

Een eerste indruk maak je maar een keer. Om te beoordelen of jouw website vertrouwen of wantrouwen oproept, vragen we ons af:

  • Zijn alle teksten en beelden netjes uitgelijnd?
  • Heeft jouw site een unieke uitstraling, die past bij het merk?
  • Is de website makkelijk te onderscheiden van de concurrent(en)?
  • Maakt het goed gebruik van kleuren of voelt het druk?
  • Voelt de website 'stoffig' aan?
  • Maak je genoeg gebruik van witruimte (scrollytelling)?
  • Is er voldoende contrast?
  • Wordt mijn aandacht naar de juiste elementen getrokken?
  • Roept de website de associaties op die het merk op wil roepen?

Valkuil: het is aanlokkelijk om je website een hele andere stijl te geven, maar dat gaat ten koste van de merkherkenning. Tenzij je ook je merk aan het rebranden bent moet je er zorg voor dragen dat de herkenning van je oude website behouden blijft.

Testje: hou je hand voor het logo en de bedrijfsnaam van je website, en vraag iemand het merk te raden. Zo kun je beoordelen of jouw website onderscheidend is.


3. komt de juiste boodschap goed naar voren?

Mensen komen naar de website voor de inhoud. Om te beoordelen of die inhoud goed is stellen we onszelf vragen zoals:

  • Komt onze merkessentie duidelijk naar voren?
  • Herkent de doelgroep zich in de inhoud?
  • Wordt het duidelijk welk probleem je oplost?
  • Is de oplossing helder?
  • Wordt de juist tone of voice gebruikt?
  • Is de communicatie specifiek genoeg?
  • Zijn features vertaald naar meerwaarde voor de doelgroep?
  • Staat informatie op de juiste plek?
  • Wordt er goed gebruik gemaakt van koppen (H1, H2)?
  • Kan iemand in één oogopslag beoordelen of ze op de juist website zijn?

Valkuil: vaak zit je zelf zó in de materie ,dat het lastig is om die te vertalen naar een begrijpelijke boodschap voor de bezoeker. Het gevolg is dat jouw inhoud geen gevoelige snaar raakt . Vraag je doelgroep om te beoordelen of de inhoud de juiste boodschap overbrengt.

Tip: je kunt je boodschap pas beoordelen, als je weet wat je wilt vertellen. Zorg dus eerst dat je zelf je boodschap helder hebt.


4. hoe zit het met de technische aspecten?

Natuurlijk moet je website ook technisch draaien als een zonnetje. Om dat te beoordelen, vragen we ons af:

  • Doen formulieren het? En zijn ze fijn om in te vullen?
  • Zijn er geen doodlopende navigatie-straatjes (404-errorpagina's)?
  • Is metadata juist ingesteld, zodat je website goed vindbaar is in Google?
  • Is de website snel genoeg?
  • Werkt het CMS eenvoudig of levert het kopzorgen?
  • Is er een SSL-certificaat?
  • Voldoet de website aan de privacywetgeving?
  • Voldoet de website aan de eisen voor digitoegankelijkheid?

Valkuil: er zijn veel technische aspecten. Als je alleen een online marketeer inhuurt, sla je een goede slag, maar er zijn nog een hoop andere factoren die de kwaliteit van je website beïnvloeden.

Tip: organische vindbaarheid is erg waardevol omdat je daarmee "onbetaald" bovenaan in zoekmachines terecht kunt komen. Controleer daarom in ieder geval de website op het gebied van Search Engine Optimization (SEO). Daar kun je onze gratis SEO-checklist voor gebruiken.


5. past hij in de klantreis?

Niemand besluit uit het niets: 'ja, ik ga nu de Dell Latitude 3520 - K8J53 + 3Y Onsite laptop van Dell kopen!' Daar gaan een hoop momenten aan vooraf. Dit noemen we de klantreis of Customer Journey. Je website speelt een belangrijke rol binnen die reis, maar is niet de enige schakel. Hoe beter de website in de klantreis past, hoe waardevoller de website wordt. Vraag je dus af:

  • Waar komen bezoekers vandaan?
  • Is het logisch waar men terecht komt?
  • Waar wil je bezoekers naartoe loodsen?
  • Is voor de bezoeker duidelijk waar ze naartoe moeten?
  • Maak je de volgende stap makkelijk?
  • Zit de structuur van de website logisch in elkaar?

Valkuil: vaak concentreren websites zich op een primaire conversie – zoals een contactaanvraag of een bestelling. In de ideale situatie is dat 2-3% van je bezoekers. Zorg ervoor dat je ook voor je andere bezoekers de klantreis in kaart brengt.Vraag bijvoorbeeld of ze zich willen aanmelden voor een nieuwsbrief.

Tip: breng de klantreis en de verschillende kanalen in kaart. Zo kun je beoordelen wat bezoekers verwachten en waar je hen naartoe moet leiden.


6. staat alle informatie op de juiste plek?

Vertel de juiste boodschap op het juiste moment én op de juiste plek. Vaak vinden ondernemers 'alles' belangrijk en moet 'alles' op de homepagina gezet worden. Bezoekers zien vervolgens door de bomen het bos niet meer. Daarom moet de website de juiste structuur hebben. Het is belangrijk dat je pagina's logisch opgebouwd zijn. 

Om te beoordelen of de website een goede structuur heeft, stellen we de volgende vragen:

  • Hebben we in kaart wat bezoekers willen (persona's)?
  • Naar welke informatie is de persona op zoek?
  • Is de informatie op de homepagina generiek en allesomvattend?
  • Is de websitestructuur duidelijk en logisch?
  • Wordt de informatie specifieker naarmate je verder klikt?
  • Is per pagina duidelijk wat het doel is?
  • Zijn er geen doodlopende eindjes?
  • Zijn de pagina’s zo opgebouwd dat ze fijn lezen?


Een goed gestructureerde webpagina heeft de volgende opbouw:

  • Relevantie creëren
  • Aantonen dat je het probleem begrijpt
  • De oplossing presenteren
  • Vertrouwen creëren (bijvoorbeeld met cases of testimonials)
  • Call-to-action: wat moet je bezoeker gaan doen?

Valkuil: ook wat je precies verstaat onder een ‘ goede’ structuur, hangt af van wat mensen gewend zijn op andere websites. Hoe unieker en complexer de structuur, hoe beter je erover moet nadenken.

Tip: hoe dieper je in de website doorklikt, hoe meer detailinformatie je kunt geven. Wil je een  website willen laten bouwen, dan is het artikel dat je nu leest bijvoorbeeld interessant. Maar deze tekst zou op de homepagina compleet misstaan (Made To Stick).


7. helpt het de doelen van je doelgroep te behalen?

Bezoekers komen met een doel op je website. Daarom is het belangrijk om te beoordelen of de website hen daadwerkelijk helpt die doelen te behalen. Daarom stellen we vragen zoals:

  • Wat zijn de taken en doelen van de doelgroepen?
  • Hoe willen ze die aanpakken?
  • Helpt de website die te behalen?
  • Waar lopen ze tegenaan?
  • Hoe kunnen die drempels weggenomen worden?

Valkuil: wat jij met je website wilt, is iets anders dan wat jouw doelgroep wil. Wees je bewust van dat verschil!

Tip: zorg dat je persona's duidelijk hebt en test of de informatie bij hen aansluit.


8. wil de bezoeker de ervaring herhalen?

Je hebt vast weleens gehoord: ‘Oh, daar moet je deze website even voor gebruiken.’ Om te beoordelen of dat voor jouw website geldt, kunnen we de volgende vragen stellen:

  • Wat verwachten bezoekers?
  • Overstijgt de website die verwachtingen?
  • Hoe helpen andere websites deze doelen te behalen?
  • Helpt de website beter dan die van de concurrent?

Valkuil: het is een uitdaging om een ervaring te creëren die mensen willen herhalen. Wees dus niet teleurgesteld als dat niet in één keer lukt!

Tip: schakel experts in en maak gebruik van hun ervaring. Een UX-designer kan bijvoorbeeld in kaart brengen wat de bezoeker nodig heeft. En Software Architect kan bedenken hoe dat het best gerealiseerd kan worden.


samenvatting.

Heb je alle vragen beantwoord? Mooi! Dan heb je nu een lijst met inhoudelijke, concrete en soms misschien zorgwekkende antwoorden. Gefeliciteerd, je hebt de eerste stap gezet.

Hoe nu verder? Je hebt twee opties: opnieuw zelf de handen uit de mouwen steken, of een bureau inschakelen dat jou helpt om de juiste dingen te doen. Maar of je nu zelf aan de slag gaat of hulp inschakelt: pak het stapsgewijs aan.


Probeer niet alles van tevoren tot in detail te plannen. Wat dan wel? Creëer een Minimal Viable Product (MVP), zet die website online, verzamel feedback en blijf constant optimaliseren.
- Neil Patel


durf kritisch te zijn.

Heb jij een nieuwe website, een redesign of optimalisatie nodig? Ik hoop dat dit artikel je handvatten biedt om daar antwoord op te geven. Als je nog steeds denkt: ‘onze branche is een uitzondering’, dan moet je je zorgen gaan maken. De digitale wereld beweegt sneller dan ooit. Stilstaan is niet alleen achteruitgang, maar ondergang.

Durf kritisch te zijn. Elke website kan groeien. De vraag is: hoe kan jouw website groeien? Probeer in ieder geval te voldoen aan de eerste stap: kwaliteit.

Uiteraard helpen je hier graag mee. In onze whitepaper lees je hoe wij werken om jouw website structureel te helpen groeien. Wil je liever sparren met ons? Neem dan contact op.

Bronnen.

belangrijkste zinnen markeren

Tomas Bloem

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist

Zo bouw je een website die steeds meer op gaat leveren.