Artboard 5

alle diensten  >  branding  >  Brand story

brand story

Brand story. Merkverhaal. Corporate verhaal. U heeft er vast weleens over gehoord. ‘Is het een trend? Je hoort ook zoveel over storytelling de laatste tijd...’ Ons antwoord: nee. Een sterk merk kan niet om een brand story heen – zoals mensen niet om een sterk merk heen kunnen.

We doen een poging uit te leggen waarom.

brand-story-laten-schrijven-diezit

uw brand story vertelt uw waarom

Een brand story is HET verhaal van uw merk. Een goede brand story geeft inzicht in de diepere drijfveren achter uw merk, het bestaansrecht, de waarom (inderdaad, het heeft sterke raakvlakken met uw merkidentiteit).

Moet u een brand story hebben? Hm.. het woord ‘moeten’ willen we liever niet gebruiken. Maar we geloven wel in de kracht van een goed verhaal. Bovendien, door zelf uw brand story te vertellen, voorkomt dat anderen uw merk anders interpreteren dan u bedoeld heet.

Een goede brand story raakt mensen op zo’n manier dat ze zich verbonden voelen met uw merk. Hoe krachtiger het verhaal, hoe groter de impact, hoe sterker de verbinding.

neem mensen mee in uw merkverhaal

Met een sterke brand story neemt u mensen mee in de wereld van uw merk. U laat hen als het ware door de ogen van uw merk naar de wereld kijken. Zodat ze zich kunnen inleven in wat uw organisatie beweegt en waar uw merk voor staat. 

Dat kan niet met ‘zomaar een leuk verhaal’. Het moet geloofwaardig zijn, levensecht. Mensen moeten zich aangesproken voelen door uw drijfveren en zich geraakt voelen door de waarden die het verhaal met zich meebrengt.

Elk woord en elk beeld moet raak zijn. Niet alleen inhoudelijk, maar ook in de vorm. De stijl, de toon. Kortom, de HOE bepaalt mede het effect op de lezer, luisteraar of kijker. 

brand-story-bridge-gap

nog een paar argumenten voor een brand story

Zolang er mensen zijn, vertellen ze elkaar al verhalen. Verhalen zijn misschien wel de meest effectieve manier om informatie uit te wisselen (Rose, 2012).

Een goed – en goed verteld! – verhaal heeft het vermogen om mensen te inspireren.

Een verhaal wordt gemakkelijker onthouden dan ‘droge, neutrale informatie’.

Een sterk verhaal over een specifieke onderwerp kan eraan bijdragen dat u als autoriteit wordt gezien in het vakgebied. Dit kan de geloofwaardigheid en waarde van uw merk versterken.


brand story als kapstok

Hiervoor schreven we het al: de brandstory is hét verhaal van uw merk. Het is waarom uw merk bestaat, waarom uw medewerkers doen wat ze doen en hoe ze dat doen. Daarnaast is het ook waarom uw klanten juist voor uw producten of diensten kiezen. 

Dat maakt de brand story tot de kapstok waaraan alle andere verhalen, middelen, uitingen opgehangen kunnen worden. De kracht ervan werkt door in alles, niet alleen naar buiten; ook intern. Een goed verhaal verbindt uw medewerkers met elkaar. Het zorgt dat ze elke dag opnieuw met energie en vol overtuiging staan voor de waarden die uw merk vertegenwoordigt!    


hoe-schrijf-je-een-brand-story

hoe creëer je een sterke brand story?

Last but not least… leuk verhaal, maar hoe creëer je een sterke brand story?

Als het goed is, hoef je die niet te creëren, maar is het verhaal al. Uw merk is immers ontstaan vanuit een drijfveer, droom, verlangen… Misschien kunt u dit wel zo kraakhelder en pakkend vertellen, dat de ingrediënten voor uw brand story al voorhanden zijn. 

De stap naar het bepalen van de merkidentiteit is dan vlot gezet. Hoe eenvoudig of direct uw verhaal kan worden vertaald naar een brand story, hangt af van de vraag hoe uw merk het best kan worden gepositioneerd in de markt én wat de beste strategie is om dat succesvol te doen.      

Bij diezit. ondersteunen onze strategen u graag om te komen tot beantwoording van deze vragen en om samen de rode draad van uw verhaal ‘vast te pakken’. Vervolgens wordt een copywriter ingeschakeld om te komen tot een betekenisvol verhaal. Dat gebeurt in stappen. Er worden verschillende invalshoeken en verhaallijnen uitgewerkt. Samen met u kijken we vervolgens welk verhaal uw boodschap het best vertelt en precies de juiste snaar kan raken bij uw doelgroep. 

Staat u al in vuur en vlam? Of is er meer nodig om u warm te laten lopen voor een brand story? Laat het ons weten!

benieuwd waar u aan moet denken bij het bouwen van een sterk merk?

Download de gratis branding checklist met essentiële richtlijnen!


Heeft u een vraag, feedback, zoekt u advies of wilt u een nieuw project beginnen? We maken graag kennis met u! Vul het contactformulier in en we reageren zo snel mogelijk op uw bericht.