EXPERT REVIEW AANVRAGEN

DIENSTEN > MARKETING > Marketing automation

maximaliseer efficiëntie en effectiviteit met marketing automation.

Marketing automatisering gaat over het stroomlijnen van uw marketing inspanningen door de toepassing van verschillende technologieën. Wilt u uw marketing naar een hoger niveau tillen? Uw klanten de optimale customer journey bieden? En uw conversie maximaliseren? Dan is marketing automatisering een goede optie.

wat is marketing automation?

Marketing automation strategie voor meer efficiëntie en effectiviteit.

Gratis expert review

Marketing automation (of marketing automatisering) is het gebruik maken van systemen en technologieën om potentiële klanten aan uw merk te binden en 'geautomatiseerd' door de customer journey te leiden. Hoe? Door het exact timen en automatiseren van contactmomenten, waardoor bezoekers omgetoverd worden naar leads, leads naar marketing qualified leads (MQL), MQL's naar sales qualified leads (SQL), en SQL's naar klanten. 

Door deze contactmomenten te automatiseren verlaagt u de kans dat leads niet verloren gaan, verhoogt u de kans dat leads converteren, dat inzichtelijk wordt waar kansen en bottlenecks zitten én dat uw tijd op de meest efficiënte manier kan worden ingezet. 

In andere woorden: hogere efficiëntie en meer resultaat!

Marketing automation flow diezit

wanneer is marketing automation rendabel?

Marketing automatisering moet iets bijdragen.

Dat is afhankelijk van de behoeftes en uitdagingen binnen de organisatie. Marketing automation kan veel voordelen opleveren mits het goed geïmplementeerd wordt. Een belangrijke overwegingen zijn de benodigde inspanningen op het gebuide van de huidige marketing- en sales processen en uitdagingen. 

Zijn er bijvoorbeeld veel contactmomenten nodig alvorens een lead klant wordt, dan marketing automation een valide optie om dat proces efficiënter en effectiever te maken.

Of als marketing accountability hoog in de vaandel staat, dan is marketing automation interessant.

Marketing automation workflow

hoe werkt marketing automation?

Zo kunt u de ROI van toekomstige investeringen beter voorspellen.

Marketing automation automatiseert marketinginspanningen door middel van voorgedefinieerde workflows. Met deze flows en de juiste tools kunnen processen vervolgens efficiënter worden ingedeeld. Zo kan de ontwikkeling van klanten gevolgd worden en wordt inzichtelijk welke aspecten hij/zij interessant vindt. Eenmaal ingericht kan het systeem bepalen in welke fase een potentiële klant is, en wat gedaan moet worden om die naar de volgende fase te leiden. Dit wordt vervolgens automatisch verzonden.

Door de tijd heen leren we steeds meer over de klant en kunnen we de communicatiemomenten steeds beter (automatisch) personaliseren.

Let op: marketing automation gaat om het opschalen van marketinginspanningen, niet over het overnemen van uw marketinginspanningen.

voordelen van marketing automation.

Klinkt leuk allemaal, maar wat haal ik eruit voor mijn onderneming?

Genereer meer en betere leads

Een goede marketing automation strategie (en software) zorgt ervoor dat meer én betere leads kunnen worden gegenereerd.

Leer meer over uw bezoekers

Omdat alles meetbaar wordt, wordt ook duidelijker wie de bezoekers zijn en kan communicatie gepersonaliseerd worden. Dit gaat uiteindelijk voor meer leads en conversie zorgen.

Maak het meetbaar

Het goed inrichten van een automation flow zorgt ervoor dat duidelijk wordt in welke fase van het marketing- of sales proces de bottlenecks zitten en wat juist wél voor resultaat zorgt.

Maak de klantreis inzichtelijk

Weten hoe klanten klant worden is de beste manier om marketing- en sales processen te versterken en te verbeteren. Marketing automation helpt hierbij.

Verbeter marketing en sales alignement

Doordat marketing automation overlap heeft bij zowel marketing als sales fungeert het als een bindend middel tussen de twee werelden. Samen bepalen we de juiste koers.

Verhoog de ROI

Marketing automation kan ervoor zorgen dat u meer rendement behaalt met uw huidige marketinginspanningen. Zo houdt u meer budget over voor andere dingen.



marketing automatisering funnel.

Marketing bestaat primair uit een viertal fases. Hoewel de invulling van de fases per bedrijf kunnen verschillen, komen ze uiteindelijk altijd neer op de volgende 4 stappen:

  1. Bereiken
    Hoe maken we van onze doelgroep een bezoeker? Waar zit de bezoeker? Denk bijvoorbeeld aan social media kanalen of blogs. Welke interesses heeft de doelgroep? Welke content/informatie kunt u creëren om uw doelgroep te bereiken en naar (bijvoorbeeld) de website te halen? Ofwel: hoe worden we relevant?

  2. Boeien
    Hoe maken kunnen we van een bezoeker een lead maken? Hoe halen we ze over contactgegevens achter te laten? Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief, e-book, whitepaper of inforgraphics. Ofwel: hoe creëren we waarde en verzamelen we contact gegevens?

  3. Binden
    Hoe kunnen we van een lead een klant maken? Hoe kunnen we de angsten wegnemen en de lead overhalen? Welke dingen kunnen we aanbieden om de drempel te verlagen? Denk bijvoorbeeld aan demo's, gratis advies gesprekken.

  4. Behouden
    Hoe kunnen we van een klant een ambassadeur maken? Wat kunnen we doen om ze terug te laten komen? Hoe creëren we loyale klanten?


De marketinginspanningen binnen deze fases kunnen in theorie allemaal geautomatiseerd worden. Wanneer marketing automation op de juiste wijze wordt toegepast, kan dit proces voor elke doelgroep en persona worden geautomatiseerd.

Marketing funnel 4 fasen diezit

wanneer is het tijd om marketing automation te overwegen?

Wanneer er voldoende content is (en wordt) gegenereerd, u een gezonde toestroom aan leads hebt, en klaar bent om die inspanningen op te schalen, dan is de kans groot dat u klaar bent om een marketing automation strategie te overwegen. Hier zijn 5 goede vragen om uzelf te stellen.

  1. Creëert u een continue stroom aan nieuwe leads?
  2. Zijn marketing en sales het eens over de verantwoordelijkheden die de afdelingen hebben?
  3. Is er een content strategie bepaald voor de verscheidene buyer journeys?
  4. Bent u het huidige gedrag van uw leads al aan het meten over verschillende touch points en kanalen?
  5. Is er een bestaande lead nurturing strategie die u wilt opschalen?

ook het maximale halen uit uw communicatie?

Neem direct telefonisch contact met ons op via 088 90 90 800 of vraag een gratis adviesgesprek aan. Geheel vrijblijvend uiteraard.

gratis advies over uw online marketing?



Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.


verbeter uw marketingresultaat met pragmatische tips & tricks

Meld u aan voor onze wekelijkse mailing met tips & tricks over content, SEO, SEA, websites, drukwerk, branding en nog meer marketing gerelateerde onderwerpen.





benieuwd waar uw kansen liggen op het gebied van marketing automation?

Vraag een gratis expert review aan. We kijken geheel vrijblijvend naar uw situatie. U krijgt zo snel mogelijk een uitgebreid rapport met kansen en verbeterpunten.