SCAN AANVRAGEN

zorg marketing.

iedereen ziet de noodzaak, niemand doet het.


Diezit in de zorg ondersteunt zorgorganisaties bij positionering, profilering en arbeidsmarktcommunicatie. We zorgen dat u zich onderscheidt van collega-aanbieders, de juiste tools en kanalen gebruikt om (potentiële) cliënten en stakeholders te benaderen én dat u als een aantrekkelijke werkgever wordt gezien door bestaande en nieuwe werknemers.


waarom zorgmarketing?

Veel zorgaanbieders zijn niet ingericht op concurrentie. Zeker met de opkomst van steeds meer meer particuliere initiatieven is het steeds lastiger voor veel aanbieders om hun doelgroepen te bereiken, binden en behouden. Bij diezit. lossen we dat op.

Middels onze bewezen aanpak gericht op groei, helpen we zorginstellingen beter aansluiten bij de behoeftes van patiënten en die van werkzoekende, maar ook om zich beter te onderscheiden van andere aanbieders. Ons doel is om ervoor te 'zorgen' dat je als zorgaanbieder bestaansrecht creëert en/of behoudt. 

hoe werkt zorgmarketing?

Zorgmarketing is in onze ervaring niet anders dan andere vormen van marketing. Ook hier is de focus de klant. Zo simpel. De Nederlandse gezondheidszorg is daarvan echter nauwelijks sprake. Er wordt vaak gesproken over ‘de patiënt centraal’, maar gebeurt dat ook echt?

Het interessante bij toegevoegde waarde creëren in de zorg is de constatering dat veel zorginstellingen in de veronderstelling zijn dat daarbij andere spelregels zouden gelden dan in andere markten. Alsof de inzichten die zijn opgedaan in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening over hoe je klanten aantrekt en behoudt niet als inspiratie zouden kunnen dienen voor de gezondheidszorg! Zorgmarketing is marketing in de zorg.

maak kennis met Wendy.


“Wauw, zorgmarketeer, dat wil ik worden!” Als zoiets in mij opkomt, dan roep ik dat, al voordat ik het denk.

In 2003 leverde me dat vriendelijke, maar vooral ietwat medelijdende blikken op. “Arm meisje, net afgestudeerd in Verpleegkunde… zegt ze nu ‘zorgmarketeer’? Die is een beetje de weg kwijt.” Niks de weg kwijt. Ik zag die weg al, maar blijkbaar een aantal jaren te vroeg.

Het blijkt dat 1 op de 10 zorgorganisaties zijn marketing niet goed georganiseerd heeft en ook bedrijven die zich richten op ouderen vinden het lastig om de doelgroep op de juiste wijze te bereiken. Een interessante uitdaging waar ik graag mijn tanden in zet!

wist je dat.

74%

Bij 74 procent van de zorgorganisaties speelt marketing geen rol bij innovatie en zorgverkoop

60%

Bijna 60 procent van de zorgorganisaties betrekt marketing niet bij het bepalen van de strategie en het ontwikkelen van nieuwe producten. 

85%

85 procent van de zorgaanbieders heeft maximaal drie fulltime marketing- & communicatiemedewerkers in dienst.

75%

75 procent van de zorgorganisaties geeft ten hoogste 1 procent van de bedrijfsomzet uit aan marketing. Ter vergelijking; in het bedrijfsleven 5-25 procent.


waarom de zorg zo weinig aan marketing doet.


Schroom & weerstand
Veel zorginstellingen voelen een bepaalde schroom of zelfs weerstand tegen het ‘verkopen’ van hun dienstverlening. Dat hoort niet, het past niet bij de cultuur, het werk en de cliënten.

Geld goed besteden
Bovendien, geld uitgeven voor marketingdoeleinden lijkt niet te verdedigen als je aan de andere kant moet bezuinigen op medewerkers of voorzieningen.

Paradox
De schijnbare paradox is dat wie het niet doet, nog meer aan kwaliteit inboet, nog meer personeel verliest en de toko vroeg of laat kan sluiten.

positionering-zorg-marketing-diezit

aan de slag met marketing?

neem contact op.


Daar begint het immers mee, zowel in de zorg, als in marketing. Daar zit bijna altijd ook de sleutel tot kwaliteit. Onze zorgmarketeer Wendy Sleiderink gaat graag met je in gesprek om kennis te maken en van daaruit te kijken wat we voor u kunnen betekenen.

We helpen u graag verder. Binnen een dag nemen we contact met u op.


Wij hechten waarde aan uw privacy en gaan zorgvuldig met uw gegevens om. Met het versturen van uw gegevens gaat u akkoord met de behandeling van uw gegevens volgens ons privacy statement.