• Marketing

Weg met mond-tot-mondreclame, maak plaats voor oog-tot-oogreclame

Terug naar overzicht

Mond-tot-mondreclame. Over de hele wereld kennen we het fenomeen en hoe krachtig het kan zijn. De afgelopen jaren is het steeds duidelijker geworden hoeveel invloed partners, collega’s, vrienden en familie hebben op onze keuzes voor producten, diensten en bedrijven. Social media heeft dit nog eens naar een niveau hoger getild door iedereen a) een platform te bieden waarop ze hun mening kunnen geven en b) een publiek te leveren die maar al te graag naar deze meningen luistert. Maar, er is iets beters. Een manier die de impact van een merk nog verder kunnen vergroten.

We hebben geen tijd meer

In een onderzoek naar consumententrends in 2017, door Kantar IMRB, blijkt dat de val van verbale communicatie een belangrijke trend is. Maar ook de opkomst van visuele taal. In cijfers: 44% procent van de geïnterviewde vertelden dat ze zich eerder met merken zouden verbinden die plaatjes op social media posten. Maar waarom?

Als consument (en als mens) worden we steeds meer blootgesteld aan informatie. Waar het voorheen de krant en televisie was, word je nu op de wc zelfs gestalkt door informatie. Het zorgt ervoor dat we (bewust of onbewust) een steeds efficiëntere wijze van informatieverwerking zoeken. We moeten informatie steeds sneller en beter opslaan, verwerken en op basis daarvan keuzes maken. Beelden zijn hier een perfecte oplossing voor.

In tegenstelling tot verbale communicatie (mond-tot-mondreclame) spreekt beeld een ander deel van de hersenen aan die een emotie en gevoel oproept. Deze ontwikkelingen zijn een reden waarom branding de afgelopen jaren zoveel draagvlak heeft gekregen.

Een snellere en betere manier van informatie verwerken

Visuele communicatie (beeld) is effectiever en efficiënter dan verbale communicatie. Dit komt omdat onze hersenen minder hoeven te verwerken en daardoor veel sneller kunnen verwerken. In plaats van dat mensen vijf alinea’s moeten lezen om één onderdeel te begrijpen, kunnen ze nu één beeld kijken en vijf dingen begrijpen.

Foto’s, illustraties, infographics en video’s zijn dus niet enkel meer leuke gimmicks of ondersteunend aan de boodschap, maar zijn de boodschap zelf. Ze zijn een nieuwe manier om informatie te delen. Een nieuwe manier van communicatie tussen bedrijf en klant.

Maar het belang van kwaliteit van die beelden is daardoor exponentieel gestegen. Ze hebben een grote impact op het succes, resultaat en rendement van de uiting en dus voor de toekomst van jouw merk.

Een nieuwe manier van marketing

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een gezegde dat al decennia wordt gebruikt, maar de kracht ervan wordt door bedrijven niet altijd erkend. Willen ze meer klanten bereiken en overhalen, dan zullen ze eraan moeten geloven. Want in een multi-screen en mediarijk landschap, waarin we allemaal een gebrek aan tijd hebben, is een grote impact in een korte periode essentieel voor het beste resultaat. En dus moeten we de focus leggen op het leveren van merkervaringen middels visuele ontwerpen in plaats van omschreven onderwerpen. Niet schrijven maar laten zien.

Weg met het verbale, en welkom visuele

De oplossing: “oog-tot-oog” reclame. Het lijkt misschien nog een vreemd concept, maar de kracht ervan is moeilijk te ontkennen. Als ontwerpers zijn we er altijd al mee bezig geweest, maar een jaar geleden kwam het bij ons ter sprake. Tijdens een brainstorm over Retail branding voor een kleding/lifestyle merk wat we aan het opzetten waren, hadden we onderzocht wat de doelgroep (gamers) eigenlijk triggerde. En we kwamen tot één hele duidelijk conclusie: Beeld.

Hoewel mond-tot-mond reclame altijd een belangrijke rol blijft spelen in marketing en branding, is oog-tot-oog reclame de nieuwe factor om je te differentiëren. De term omschrijft de noodzaak perfect: concentreer je meer op merkbeelden en de presentatie daarvan, of loop het gevaar over het hoofd gezien te worden door klanten.

Het is eigenlijk niet nieuw

Marketeers in categorieën zoals levensmiddelen en de vrijetijdssector hebben de kracht van beeld al lang en breed erkend. Neem bijvoorbeeld het merk Mother Dairy. Een herontwerp van de verpakking zorgde voor een toename in verkoop van 23%. Of een klant van ons; dess Kirstins, waarbij we het merk opnieuw gedefinieerd hebben en een complete rebranding bemiddelden. Binnen een week na lancering zorgde de uitstraling alleen al 800% meer aanvragen.

Marketing voor alle soorten bedrijven

Het mooie van oog-tot-oog reclame is dat het op elke industrie toepasbaar is. Van olie en gas tot en met retail, telecom en automotive. Maar ook de bakker op de hoek en andere zzp'ers kunnen hier maximaal gebruik van maken. En het zijn niet alleen de B2C bedrijven die hiervan kunnen profiteren: service en B2B merken hebben genoeg resultaten voor het oprapen.

Voor B2B merken is elk touchpoint van belang. Juist de mensen die ze moeten bereiken hebben (nog) minder tijd dan consumenten. Het gevolg is dat juist in deze markt het gevoel van potentiële klanten een bepalende factor kan zijn voor het maken van een keuze. Het kan het verschil maken of ze voor jouw merk kiezen of die van de concurrent.

Het gevoel wat mensen krijgen bij een merk wordt voor een groot deel beïnvloed door de representatie van dat merk. Op de website, algemene materialen, beursstands en nog een hoop andere touchpoints. Visuele (en consistente) branding kunnen daarom een kritische onderscheidende factor zijn.

Een voorbeeld

Neem bijvoorbeeld een andere klant van ons, Phoenix Software, een middelgroot bedrijf uit Enschede die de wereldwijde markt probeert te overwinnen.  Na genoemd te zijn door Barack Obama en subsidies te hebben gekregen van bedrijven over de hele wereld, was het tijd om een sterk merk neer te zetten en de zichtbaarheid te vergroten. Samen met Phoenix Software ontwikkelden we een stijl voor het merk die voor een onderscheidende factor zorgde door gebruik te maken van de technologie die ze zelf in huis hadden.

Het resultaat: potentiële klanten kregen direct een beter ‘gevoel’ bij het merk. Zonder dat Phoenix Software überhaupt nog ‘iets’ uit hoefde te leggen of te zeggen. Ze vielen op tussen een zee van anderen die allemaal hetzelfde waren en marketing (en dus beeld) links lieten liggen. En ook medewerkers waren trots op het nieuwe beeld waardoor de betrokkenheid in het bedrijf werd versterkt.


Phoenix Software is vorig jaar nog overgenomen door Synopsys.

Boeing en General Electric hebben gelijksoortige strategieën, ze gebruiken krachtige beelden op Pinterest en andere sociale mediakanalen om hun high-tech innovaties op een simpele manier te presenteren.

Oog-tot-oog toepassen

Hoe kunnen merken hun visuele aspecten naar een hoger niveau brengen? Simpel. Beeld, beeld en nog eens beeld.

Stap 1 - de essentie

Stap één is dat (brand) managers moeten starten met nadenken over de essentie van het merk. Is het een fysiek product? Waar wordt het verkocht? Is het gelijk aan een product of dienst van een concurrent of valt het al op? Het maakt niet uit hoe niche je product is, de uitstraling van jouw product kan een verschil maken of een klant na een tweede keer kijken jouw merk pakt of simpelweg over het hoofd ziet.

Stap 2 - visualisatie

Vervolgens moet men nadenken over de verpakking. Is de verpakking een goede weerspiegeling van het product? Is het visueel aantrekkelijk? Trekt het de aandacht van de klant? Zorg ervoor dat alle informatie duidelijk en kort & bondig is gerepresenteerd zodat het klanten helpt voor jou te kiezen. Als mensen het niet begrijpen zetten ze het terug in de schappen.

Stap 3 - marketing en advertising

De volgende stap is marketing en advertising. Vertrouwt jouw merk te veel op lange teksten die het product omschrijven? Maakt het goed gebruik van de kracht van beeld en video? Weerspiegelt de kwaliteit van het beeld de kwaliteit van het product? En maakt het beeld het merk uniek?

Korte notitie: onthoud dat behendig zijn met computers, en plaatjes kunnen maken niet meer voldoende is voor merken van vandaag. Klanten verwachten kwaliteit en niet een slecht gephotoshopt plaatje.

Stap 4 - kijk verder

Zorg ervoor dat je bij visuele marketing gebruikmaakt van een combinatie tussen video en statische beelden (en misschien zelfs andere opkomende technologieën zoals Augmented Reality of Virtual Reality) om klanten aan te trekken.

Stap 5 - social media strategie

Tot slot, denk goed na over je social mediastrategie. Maken je social media uitingen gebruik van de best mogelijke beelden? En communiceren deze beelden de primaire boodschap van het merk? Gebruik beeld om je boodschap over te brengen en niet een boodschap om een beeld over te brengen.

Slotwoord

Beeld gebruiken is de nieuwe vorm van mond-tot-mond reclame. Dingen die mooi, uniek of grappig zijn delen we als mens zijnde veel eerder dan een lap tekst. Maar nog belangrijker, we hebben steeds minder tijd om hele teksten te lezen. We moeten snelle manieren hebben om informatie tot ons te nemen, te begrijpen en daar een keuze in te maken: is dit wat voor mij, of niet. Beeld is daar het antwoord op.

De kans is daarom duidelijk: door met een kritisch oog naar alle touchpoints te kijken kunnen brand managers hun merk naar een hoger niveau brengen. En door dit te doen zorgen ze ervoor dat ze de best mogelijke resultaten halen uit oog-tot-oog reclame.

belangrijkste zinnen markeren

Tomas Bloem

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist