oriëntatie.
Wij starten met een korte kennismaking en brengen de ambities en verwachtingen van de klant in kaart. Zodoende kunnen we direct of gaandeweg adequaat adviseren.
Goede mensen vinden die passen bij je organisatie. Dat is voor steeds meer bedrijven een actuele uitdaging. De tijden dat je met een eenvoudige online vacature tientallen kandidaten binnensleepte is voorbij. Een kandidaat zoekt nu een werkplek die écht bij ze past. Dat kunnen ze alleen pas beoordelen als glashelder voor ze is wie jouw bedrijf is. Hallo employer branding.
Wil je jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever in de markt zetten en zo talent aantrekken? Dan moet je snappen wat ‘aantrekkelijk’ eigenlijk echt betekent. Net als bij je merk, kan je niet voor anderen bepalen of werknemers jouw bedrijf aantrekkelijk vinden. Laat staan dat je ze kunt vertellen wat zij belangrijk vinden. Was het maar zo’n feest.
Employer branding gaat in eerste instantie om het begrijpen en behouden van huidige werknemers. Samen zorg je ervoor dat je helder krijgt wie het werkgeversmerk is (of zou moeten zijn) en hoe de ideale en onderscheidende werkplek eruitziet. Pas als dat intern helder is en geleefd wordt, kan je het effectief en geloofwaardig naar buiten communiceren en een jouw ideale kandidaat in het hart raken.
Employer branding gaat dus om veel meer dan alleen een mooie werken-bij website of sporadische socialmedia-advertenties.
“Employer branding is het promoten van een organisatie als aantrekkelijke werkgever om kandidaten enthousiast te maken om daar te komen werken.” Fout! Externe communicatie is pas stap twee van employer branding.
“Employer branding is het bepalen van de ideale bedrijfsidentiteit, die cultiveren en daarna naar buiten promoten zodat je kandidaten enthousiasmeert om bij jou te komen én blijven werken.” Dat komt al meer in de buurt. We zeggen het lekker nog een keer: eerst zijn, dan zeggen!
Laten we er vooral geen doekjes om winden. Het is dweilen met de kraan open als je hard werkt om mensen binnen te halen met dure arbeidscampagnes als ze vervolgens via de achterdeur jouw bedrijf weer verlaten omdat het toch niet past.
Denk je nu: ‘Leuk. Maar dat zegt nog niets over welke stappen wij zetten om dat te realiseren!’ Lees dan vooral verder. Is het kwartje al gevallen? Neem dan eens (geheel vrijblijvend) contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek om te kijken hoe (en, of) we jou kunnen helpen een onderscheidend werkgeversmerk te bouwen.
Het startpunt van is intern. Wie ben je? Wat maakt je uniek? Waarom hebben werknemers voor jou gekozen? Wat maakt hen gelukkig? Als je dat snapt kun je uitvogelen wie je precies zoekt en wat zij willen. Pas als jij aansluit bij je (potentiële) werknemer hebben we het over externe communicatie waar talent niet meer omheen kan en wil.
Wij starten met een korte kennismaking en brengen de ambities en verwachtingen van de klant in kaart. Zodoende kunnen we direct of gaandeweg adequaat adviseren.
Als de organisatie al een tijdje bestaat dompelen we ons onder in de bestaande middelen. Denk aan interne mailtjes, vergaderingen, notulen of vrijmibo’s (waar we trouwens ook graag bij zijn).
Om echt een goed beeld te krijgen van de geambieerde cultuur, bestaande cultuur en ideale cultuur, houden we interviews. Niet alleen met management, maar de belangrijkste stakeholders per afdeling.
Om een werkgeversmerk neer te zetten die talent in het hart raakt, moeten we snappen waar zij naar op zoek zijn. Aansluitend doen we onderzoek naar met welke bedrijven ze jouw bedrijf vergelijken.
We analyseren de uitkomsten uit het onderzoek en leveren een behapbare samenvatting aan je voor. Hierin bespreken we de belangrijkste bevindingen en aandachtspunten en zorgen we ervoor dat jullie begrijpen welke keuzes wij in de volgende fases maken.
Natuurlijk schrijven we uitgebreide documenten, maar die belanden al snel in de kast. Daarom brengen we het helemaal terug naar de essentie. Een soort waardepropositie voor talent die aangeeft: dit is waar ons bedrijf voor gaat. Coolblue: Gewoon verrassen, alles voor een gimlach. Diezit: Doe alsof het jouw bedrijf is.
Zodra de essentie helder is, moeten we bepalen hoe die behaald wordt. Welke waarden heeft het werkgeversmerk om echt te zijn wie ze willen zijn. En hoe uit zich dat concreet.
Om het merk echt te laten leven, is het goed om er een lopend verhaal van te maken. Een die mensen raakt, onthouden en op verjaardagen kunnen herhalen.
Om de communicatie straks effectief in te kunnen richten, creëren we profielen van het talent wat jij nodig hebt. Daarin omschrijven we wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden, waar ze naar opzoek zijn en waarom jij als werkgever bij hem/haar aansluit.
Voordat we jouw werkgeversmerk vastleggen controleren we allereerst of jullie je in ons verhaal kunnen vinden. Het is namelijk essentieel dat het top-down gedragen wordt. Zo niet, dan gaan medewerkers dat merken en gaat het nooit écht intern leven.
Zodra er consensus is, testen we eerst intern bij de geïnterviewde mensen of zij zich erin kunnen vinden. Ook extern testen we of het echt resoneert. Op basis van de feedback doen we de laatste aanpassingen.
We leggen het merk vast in een soort brand book dat door elke stakeholder geraadpleegd kan worden. Dat kan een fysieke variant zijn, maar we kunnen het ook digitaal beschikbaar maken in ons eigen branding platform.
Vanaf nu wordt het hard werken voor jullie. Op basis van al onze bevindingen adviseren we wat jullie nodig hebben om het merk intern echt te laten leven. Welke afdelingen verdienen meer aandacht? Moeten de kernwaarden op de muur worden gezet? Dat soort dingen.
Nou, daar is het dan. Last, but not least. De externe communicatie. Op basis van de persona’s en reeds bestaande middelen geven we advies welke kanalen jij nodig hebt en welke boodschap(pen) jij moet communiceren.
Op basis van het werkgeversmerk bedenken we een ludieke en overkoepelende campagne om écht in beeld te komen bij je doelgroepen.
Neem contact met ons op en maak een afspraak. Geheel vrijblijvend uiteraard.
Meld u aan voor onze wekelijkse mailing met tips & tricks over content, SEO, SEA, websites, drukwerk, branding en nog meer marketing gerelateerde onderwerpen.
In de offerte nemen we uw vraag mee en geven we een korte uitleg hoe u die het beste kunt aanpakken. Zo krijgt u een duidelijk beeld van wat wij kunnen doen, en krijgt u een gratis advies.