DOWNLOAD HET CANVAS

DOWNLOADS > Canvas: de waarom canvas

canvas: de waarom-vraag

kom erachter wat de achterliggende reden is dat jouw doelgroepen jouw product nodig hebben.

Kinderen zijn erg goed in het stellen van een hele simpele vraag: waarom? Een erg belangrijke vraag om te kunnen begrijpen hoe iets in elkaar steekt en het een plekje te kunnen geven. Voor succesvolle marketing is deze vraag ook cruciaal!

Succesvolle marketing gaat er namelijk om dat je aansluit bij jouw doelgroep(en). Dat betekent dat je moet begrijpen wat de achterliggende redenen zijn van bepaalde behoeftes en uitdagingen. Dit is waar de waarom-vraag een grote rol speelt.

Neem stofzuigers als voorbeeld: niemand koopt gewoon even een stofzuiger omdat ze niets beter te doen hebben. Waarom dan wel? Omdat ze een schoon huis willen. Dat is laag een. Als je deze informatie gebruikt in jouw marketing verkoop je opeens geen product meer, maar een oplossing voor een probleem.

Maar, je kunt nog verder. Want waarom wil iemand een schoon huis? Omdat dit goed is voor je gezondheid. We zijn nu weer een laag verder. Als je deze insteek gebruikt voor je marketing gaat het opeens niet meer om jouw product of het oplossen van een probleem, maar om je klant. Dat kan erg waardevol zijn.

Misschien kun je zelfs nog verder... Waarom wil iemand gezond zijn? Omdat ze dan gelukkiger zijn? Of misschien omdat ze dan beter functioneren in hun privé of professionele leven? Als je die insteek gebruikt, dan is jouw stofzuiger zelfs een noodzaak voor elke professional. Je zou kunnen zeggen dat stofzuiger robots in het specifiek nadruk kunnen leggen op deze laag omdat je als professional weinig tijd hebt om je huis schoon te maken en het toch belangrijk voor je is.


De maslow volgorde

De maslow piramide is een bekend model die duidelijk in kaart brengt welke behoeftes mensen hebben. Het beantwoorden van de waarom vragen zou je ook op deze volgordelijkheid (van onder naar boven) in kunnen vullen. Te beginnen met de absolute essentie van het product (de oplossing) en elke volgende waarom vraag gaat dan telkens een laag naar boven. 

 

Conclusie

De waarom canvas is bedoeld om een goed beeld te krijgen van de écht redenen waarom mensen jouw product nodig hebben. Op basis van deze informatie kun je jouw marketingfunnel veel effectiever invullen.


Download de canvas

download de waarom canvas.

Bij het downloaden gaat u ermee akkoord dat we u op de hoogte houden van nieuwe informatie waarvan we denken dat die waardevol en relevant voor u is. Maximaal 1 keer per maand. 

Logischerwijs kunt u zich altijd via de link in onze mailtjes afmelden.