DOWNLOAD

DOWNLOADS > SMART marketing doelen

document: bepaal SMART marketing doelstellingen

Verhoog uw marketingresultaten door concrete doelstellingen te definiëren waar u op aan kunt sturen.

Download

Een van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle marketingstrategie is het stellen van duidelijke doelen. Het helpt om meer resultaten te genereren, successen te meten en te bepalen welke strategieën het meeste resultaat opleveren.

Dit document kan u helpen uw marketingdoelstellingen SMART te maken.

Probeer bij het bepalen van uw marketingdoelen weg te blijven van algemene trendy uitspraken zoals: 'meer engagement creëren zodat we meer klanten krijgen'. Richt je in plaats daarvan op specifieke aantallen en/of percentages die verhoogd of verlaagd moeten worden voor een specifieke periode. Bijvoorbeeld:


Content offer metrics

  • Landingspagina bezoekers
  • Conversies en aanmeldingen
  • Conversieratio's
  • Social media shares


Blog berichten metrics

  • Paginabezoekers
  • Tijd op de pagina
  • Inbound links
  • CTA klikken
  • Conversies
  • Reacties
  • Shares


E-mail metrics

  • Aantal e-mailadressen
  • Open ratio's
  • Bounceratio's
  • Aantal uitschrijvingen
  • Aantal inschrijvingen
  • Klikken

6 inspirerende voorbeelden van SMART doelstellingen.

1. blog verkeer.

  • Specifiek: Ik wil ons blog verkeer verhogen door onze wekelijkse frequentie te verhogen van 2 artikelen naar 4 artikelen per week. Onze twee copywriters zullen nu 2 artikelen per persoon schrijven in plaats van 1.
  • Meetbaar: Ons doel is een verhoging van 8%.
  • Acceptabel: Het verkeer is vorige maand met 5% verhoogd toen we van 1 naar 2 artikelen per week zijn gegaan.
  • Relevant: Door het verkeer op onze blog te vergroten, zullen we onze brand awareness verhogen en meer leads genereren. Dit resulteert uiteindelijk in meer kansen voor sales.
  • Tijdsgebonden: Het einde van deze maand.


Resultaat

Aan het einde van deze maand, is het verkeer op onze blog met 8% verhoogd door wekelijks 4 artikelen te plaatsen.

2. Facebook video views.

  • Specifiek: Ik wil het aantal gemiddelde views per Facebook video verhogen door onze videocontent te richten op 5 goed presterende onderwerpen in plaats van de huidige 8.
  • Meetbaar: Een toename van 25% meer views.
  • Acceptabel: Toen we hiervoor de onderwerpen van 10 naar 8 hebben teruggebracht, zagen we dat het aantal views met 20% is gestegen.
  • Relevant: Door het gemiddelde omhoog te halen per video zullen we het aantal social media volgers verhogen, brand awareness versterken en meer klanten bereiken met onze video content.
  • Tijdsgebonden: In de volgende 6 maanden.


Resultaat

In de aankomende 6 maanden zien we een toename van 25% in het gemiddelde aantal views per video op Facebook door ons te richten op de 5 best presterende onderwerpen.

3. e-mail aanmeldingen.

  • Specifiek: Ik wil het aantal e-mail subscribers verhogen door ons Facebook advertentiebudget te verhogen en ons te richten op de blog artikelen die in het verleden de meeste e-mail subscribers hebben opgeleverd.
  • Meetbaar: Een groei van 50%.
  • Acceptabel: Sinds we (3 maanden geleden) zijn gestart met deze tactiek hebben we gemerkt dat het aantal subscribers met 40% omhoog is gegaan.
  • Relevant: Door het aantal subscribers te verhogen zal onze blog meer bezoekers trekken, brand awareness versterken en meer leads genereren voor ons sales team.
  • Tijdsgebonden: In de aankomende 3 maanden.


Resultaat

In de aankomende 3 maanden zijn het aantal e-mail subscribers voor onze blog met 50% verhoogd door het Facebook advertentiebudget te verhogen en in te zetten op de best presterende blog artikelen.

4. webinar inschrijvingen.

  • Specifiek: Ik wil het aantal aanmeldingen voor onze webinars verhogen door ze te promoten via social media, e-mail, blogs en Facebook Messenger.
  • Meetbaar: Een toename van 15%.
  • Acceptabel: Onze vorige webinar heeft een toename van 10% aan inschrijvingen gehad toen we enkel hebben gepromoot via social media, e-mail en blogs.
  • Relevant: Als onze webinars meer leads genereren, heeft sales meer kansen om ze klant te maken.
  • Tijdsgebonden: Op 10 april, de Dag van het Webinar.


Resultaat

Op 10 april, de Dag van het Webinar, hebben we een toename van 15% in aanmeldingen gehad door de Webinar te promoten via social media, e-mail, blogs en Facebook Messenger.

5. landingspagina prestatie verhogen.

  • Specifiek: Ik wil dat onze landingspagina's meer leads gaan genereren door onze formulieren in 2 kolommen te plaatsen in plaats van in 1 kolom.
  • Meetbaar: Een toename van 30%.
  • Acceptabel: Na de A/B test met ons huidige formulier (1 kolom) en het nieuwe formulier (2 kolommen) hebben we gemerkt dat de tweede optie 27% beter converteert dan het huidige formulier.
  • Relevant: Als we meer leads kunnen genereren, heeft onze sales meer kansen om van die leads klanten te maken.
  • Tijdsgebonden: In 1 jaar.


Resultaat

In het aankomende jaar zullen onze landingspagina's 30% meer leads genereren door de formulieren in 2 kolommen te plaatsen.

6. link-building strategie.

  • Specifiek: Ik wil de organische website bezoekers verhogen door een link-building strategie te hanteren waarbij onze leveranciers en partners linken naar onze website. Dit zal onze ranking op Google verhogen en daarmee meer website bezoekers genereren.
  • Meetbaar: 40 backlinks naar onze website.
  • Acceptabel: Volgens de SEO analyse hebben we momenteel 500 backlinks naar onze homepagina die een lage kwaliteit hebben. Gezien het aantal leveranciers en partners die allemaal zelf al ons logo op de website zetten, kunnen we dit aantal verhogen naar 40 als we hier tijd in steken.
  • Relevant: Organisch verkeer genereert voor ons de beste leads, backlinks zijn een van de beste manieren om de website hoog in Google te krijgen. Als we meer hoge kwaliteit links naar onze website laten linken zal het aantal organische website bezoekers vergroten en daarmee het aantal leads verhogen.
  • Tijdsgebonden: Over 4 maanden.


Resultaat

Over 4 maanden hebben we 40 nieuwe hoge kwaliteit backlinks naar onze home pagina. Om dat te realiseren zal ik samenwerken met Sanne en andere projectmanagers om contact op te nemen met onze leveranciers en partners om een effectieve outreach strategie te bepalen.

download het SMART marketing doelen document

Bij het downloaden gaat u er automatisch mee akkoord dat we (ongeveer 1 keer per maand) een bericht sturen met relevante informatie over marketingvraagstukken. U kunt u zich uiteraard altijd via de link in onze mailtjes afmelden voor deze e-mails.