DOWNLOAD HET CANVAS

DOWNLOADS > Canvas: De klantband

behaal jouw marketingdoelstellingen door de klantreis in kaart te brengen.

Gebruik het klantband canvas om te bepalen wat en waar je moet communiceren om jouw doelgroepen te converteren.

Met de marketingfunnel kun je de klantreis van onbekend naar klant in kaart brengen. Op basis daarvan kun je beter bepalen welke communicatiemiddelen je nodig hebt en via welke kanalen te doelgroep te bereiken is. Onze klantband gaat nog een stapje verder en neemt ook het stuk daarna (de klantretentie en behouden van de klant) mee. Met dit canvas kun je daarom de volledige klantreis van onbekend naar terugkerende klant in kaart brengen.


stap 1: breng de 4 B's van de klantband in kaart.

Om de totale klantreis in kaart te brengen, hebben we de klantband opgedeeld in 4 B's:

  • bereikenonbekenden moet je bereiken door aan te sluiten bij hun initiële probleem. Bijvoorbeeld: 'oorzaak bruine blanderen op mijn plant'.
  • boeien - hoe blijf je in beeld bij de mensen die je bereikt hebt en niet direct klant worden? Bijvoorbeeld: 'download onze whitepaper in ruil voor je e-mailadres'
  • binden- met welke informatie kun je mensen overhalen klant te worden en de drempel zo laag mogelijk maken? Bijvoorbeeld: 'Bestel deze producten online om de bruine bladeren van jouw plant in de toekomst te voorkomen. Bestel nu en ontvang 10% korting.'
  • behouden - hoe kun je de klant uiteindelijk nog verder helpen? Welke aansluitende producten of diensten zou hij/zij ook nog behoefte aan kunnen hebben? Bijvoorbeeld: 'Deze planten zijn ideaal voor kamers met weinig licht.'


stap 2 en 3: kies de problemen en kanalen.

Nu duidelijk is waar iemand behoefte aan heeft en via welk kanaal hij/zij die informatie verwacht, is de volgende stap om wat meer orde te scheppen. Stap twee en drie gaan om het rangschikken van de behoeftes en kanalen. Per fase (bereiken bijvoorbeeld) bepaal je wat het belangrijkste en beste is voor de gekozen persona en waar de grootste kans voor jouw bedrijf ligt.


stap 4: maak een keuze en verzin een strategie en/of concrete invulling.

Wanneer ze zijn gerangschikt kun je gaan bepalen welke marketingstrategie of zelfs concrete invulling er nodig is. Pak het belangrijkste probleem/behoefte/uitdaging en het belangrijkste kanaal en bepaal op basis daarvan waar jouw kansen liggen.


voorbeeld:

Stel: je wilt meer mensen uit jouw doelgroep bereiken, het probleem van de doelgroep is 'bruine bladeren monstera plant' en het kanaal waar ze die informatie zoeken is Google, dan zou je de volgende dingen kunnen doen:

  • Strategie: Google advertenties (snel, maar wel prijzig) die linken naar een pagina op je website die concreet antwoord geeft op die vraag.
  • Strategie: Content creatie (minder snel, maar erg rendabel op de lange termijn). Het creëren van pagina's op je website die deze (en soortgelijke) vragen beantwoorden en die mensen organisch (SEO) in Google kunnen vinden.
  • Middelen: Een artikel met de titel: de 5 grootste oorzaken van bruine monstera bladeren.


Meer informatie over de klantband vind je in ons artikel weg met de marketingfunnel.


Download de klantband gratis.

Download de canvas

Download de excel versie

download het klantband canvas om inzichtelijk te maken wat én waar je moet communiceren.

De klantband canvas is onderdeel van ons full service marketingpakket. 

download de excel versie van de klantband als je geen poster wilt (laten) printen. 

De klantband canvas is onderdeel van ons full service marketingpakket.