DOWNLOAD

DOWNLOADS > Mijn Marketing Gids

een praktisch stappenplan om van marketing een daverend succes te maken.

Marketing is complex. Deze gids maakt het simpeler om de juiste stappen te zetten, in de juiste volgorde en jouw marketing tot een succes te maken.

In vijf hoofdstukken ga je aan de slag met:  

  1. doelgroepen definiëren, je marketing boodschap formuleren,  
  2. de customer journey(s) in kaart brengen, daar je strategie
    en doelen aan koppelen
  3. plannen en uitvoeren
  4. resultaten meten, analyseren, strategie, doelen
    en/of uitvoering bijstellen
  5. nieuwe ideeën en kansen genereren, op waarde schatten
    en inbouwen.


Gebruik het stappenplan consequent en je zult merken dat je steeds beter vertrouwd raakt met marketing én dat je marketingresultaten steeds verder verbeteren!



1. doelgroepen definiëren, je marketing boodschap formuleren.

Er is een goede reden dat een reclame ons opvalt. Dat we die ene winkel of webshop bezoeken - en die andere niet. Dat we die ene Google advertentie aanklikken - maar die andere niet. Dat we op die ene website blijven hangen en die andere snel vergeten. Dat we dit contactformulier wel invullen en verzenden - en die andere niet.  

Dat heeft alles te maken met de manier en mate waarin de inhoud en verpakking van de marketing boodschap aansluit bij onze behoeften. Hoe beter dit matcht, hoe groter de kans dat je de (juiste) doelgroep bereikt en hoe effectiever je marketing wordt. 

Omgekeerd geldt ook: hoe minder goed de inhoud aansluit, hoe minder goed je jouw doelgroep bereikt. In het beste geval verlies je ‘slechts’ je marketingbudget, in het slechtste geval stoot je je (potentiële) doelgroep af van jouw merk.

Hoe maak je marketing succesvol? Door je niet meteen op de strategie en uitvoering te storten, maar eerst je doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen. En vervolgens een boodschap te formuleren die optimaal aansluit, aanspreekt en aantrekt en tegelijkertijd duidelijk maakt waarvoor jij staat.   

De stappen in hoofdstuk 1 helpen je hierbij. 



2. de customer journey(s) in kaart brengen, daar je strategie en doelen aan koppelen.

Gefeliciteerd, je het de eerste, belangrijke stap gezet!

Nu je een duidelijk beeld hebt van de inhoud ga je verder met stap 2. Je bepaalt waar, hoe en wanneer je jouw boodschap communiceert.  

Eerst breng je de klantreis (customer journey) in kaart. Daarna kijk je: waar zitten de touchpoints (contactmomenten) en hoe kun je je doelgroep dan het best bereiken, boeien, binden en behouden? 

Als je daar zicht op hebt, ga je je strategie bepalen. Je formuleert doelen en legt daarin de ultieme verbinding tussen jouw purpose, missie en visie en de doelgroep(en).



3. plannen en uitvoeren.

Goed bezig! Je hebt in hoofdstuk 1 je doelgroepen gedetailleerd in kaart gebracht en je marketingboodschap geformuleerd. In hoofdstuk 2 heb je je doelen en strategieën uitgewerkt en bepaald welke resources je wilt inzetten om ze tot een succes te maken. 

Nu wordt het spannend, want je begint met de uitvoering. Je gaat thema’s bedenken om je merk onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Uiteraard zorg je dat deze thema’s inhaken op de taken, doelen en behoeften van je doelgroepen, en/of de pijnpunten die ze ervaren. 

Daar koppel je vervolgens een planning aan, per week, per maand, per jaar. Plannen is niet alleen van belang om je marketing goed te organiseren, maar (vooral!) ook te zorgen voor lijn en consistentie in je boodschap. 

Ons advies: neem dat serieus, maar pin je zelf er niet op vast. Gebruik dit werkboek als een levend document. Geef richting aan je marketing, maar reflecteer ook telkens op de resultaten en hou ruimte om te schakelen en te verbeteren. (Het volgende hoofdstuk geeft je hiervoor tips!)



4. resultaten meten, analyseren, strategie, doelen en/of uitvoering bijstellen.

Goede marketing is zowel gebruik maken van bewezen inzichten als uitproberen en leren van nieuwe inzichten. Het is zowel vasthouden aan je strategie en plan als loslaten wat niet blijkt te werken.

Dit hoofdstuk geeft je tips om dat gestructureerd te doen, per maand, per kwartaal en per jaar. 


Wekelijks - Een oogje in het zeil houden.

Maandelijks - Resultaten analyseren, strategie optimaliseren en de planning voor de volgende maand bepalen.

Elk kwartaal -Beoordelen of de strategie(ën) voldoen om de doelstellingen te behalen en eventueel additionele werkzaamheden toe te voegen.

Jaarlijks - De belangrijkste lessen van het jaar gebruiken om het plan voor volgend jaar op te stellen.



5. nieuwe ideeën en kansen genereren, op waarde schatten en inbouwen.

Nieuwe inzichten, leuke ideeën, belangrijke mijlpalen en lessen kunnen zich elk moment voordoen. Hoewel het goed is om wekelijks en maandelijks een vaste structuur aan te houden, is het ook goed om ideëen die je eventueel later kunt uitwerken, ergens op te slaan. Dit doe je in het Kansenboek.

In het Kansenboek noteer je alle ideeën die wellicht niet in de huidige strategieën passen, maar wel van belang kunnen zijn voor het behalen van je doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van de de bestel-flow op een website, het digitaliseren van een product/dienst of het feit dat je erachter bent gekomen dat jouw doelgroep veel op het treinstation staat en het de moeite waard kan zijn om daar een leuke guerilla actie voor te bedenken. 

Oftewel: alles wat je niet in direct in je huidige plan en planning kwijt kan, zet je in het Kansenboek.

Download de marketing gids.

Een praktisch stappenplan om van marketing een daverend succes te maken.