• Design
  • Websites

De 3 factoren om de juiste investering voor een website te bepalen

Terug naar overzicht

Het is tegenwoordig bijna ondenkbaar om als bedrijf geen website te hebben. Echter, de prijzen van een website laten maken willen nog weleens uiteenlopen. Maar wat is de juiste prijs? Downloadt u een Wordpress website template voor 60 EUR en gaat u hier zelf mee aan de slag of laat u een website bouwen door een professioneel webbureau waarbij de kosten al snel rond de 10 000 EUR zitten?

Het antwoord is simpel: elke investering die niet het gewenste resultaat oplevert is "duur". Of het nu 50, 5 000 of 10 000 EUR is, het is in elk geval geld verbranden. Aan de andere kant, als je 50 000 EUR investeert in een goede website die vervolgens 200 000 EUR additionele omzet oplevert, is die website dan nog duur? Nee! Natuurlijk niet.

Wat een website duur maakt, is sterk afhankelijk van wat de website voor uw bedrijf oplevert. Echter is ervoor zorgen dat een website wat oplevert makkelijker gezegd dan gedaan. In dit artikel omschrijven we daarom de 3 belangrijkste factoren die het verschil maken tussen een hoge kostenpost en een website die bijdraagt aan uw bedrijfsresultaat.

Benieuwd hoe uw website ervoor staat? Vraag een gratis website review aan.


het gaat niet om de website!

Voordat we de diepte in duiken is het belangrijk om een (verkeerde) perceptie de wereld uit te krijgen: een goede website gaat niet om de website! Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dit is. Hoewel de website zelf bijdraagt aan het succes ervan, is de essentie van een 'goede' website niet de vorm maar de inhoud

Maar ondanks het feit dat de wetten in communicatie vrijwel universeel zijn als het gaat om de noodzaak van het bouwen van een goede website, wordt vaak de verkeerde invulling gegeven aan dat wat de website goed maakt. 

Laten we de vergelijking maken met een supermarkt; wanneer gaat u naar de supermarkt? Als u boodschappen nodig heeft. 


U komt niet in de supermarkt voor de supermarkt, maar omdat u boodschappen nodig heeft.


Er zullen vast uitzonderingen op de regel zijn, maar in 99,99% van de gevallen zijn producten zoals melk, groenten, pizza of pindakaas zijn de oorzaak waarom we met zijn allen systematisch balen dat we weer de verkeerde rij bij de kassa hebben gekozen. En niét omdat we dachten: laat ik eens even een uurtje door de supermarkt slenteren.

Voor een website geldt precies hetzelfde. Mensen komen niet naar een website voor de website, maar omdat ze iets willen. Een behoefte waar zij een oplossing voor zoeken. En net als bij supermarkten is het de website die de beste oplossing op de fijnste manier aanbiedt het meest succesvol. Een die maximaal converteert en bezoekers terug laat komen.


Hoe goed een website is, hangt af van hoe de bezoeker in staat wordt gesteld om doelen te behalen en/of een oplossing te vinden voor hun probleem.


Begrijp ons niet verkeerd; krachtige visuele aspecten en het gebruiksvriendelijke design van een website (punt 2) helpen zeker bij het communiceren van de inhoud, maar het is de inhoud zelf (punt 1) die de oplossing voor een bezoeker is. Of dit nu producten zijn, statische informatie is of een functie (tool), mensen komen naar een website voor de inhoud. 

We gaan bijvoorbeeld naar bol.com omdat we een boek nodig hebben. Of naar nu.nl om het laatste nieuws te lezen. 

Dit is de eerste factor die het verschil maakt tussen een dure investering en een goede website laten maken.


1. bepaal en presenteer de juiste informatie 

Om ervoor te zorgen dat een website de beste oplossing biedt voor de problemen/behoeftes van de doelgroepen, is de uitdaging in essentie simpel: de juiste informatie op de best mogelijke wijze voorschotelen

Om dat te kunnen doen moeten we eerst vier dingen weten:

a) wie is de doelgroep(en)?
b) welke behoeftes en/of problemen hebben ze?
c) welke inhoud geeft daar het antwoord op?
d) welke oplossingen hebben ze nu al?

De antwoorden op deze vraagstukken verschillen per bedrijf, maar de in alle gevallen moet deze informatie boven tafel zijn wanneer je een goede website wilt bouwen. 

Belangrijk om te beseffen, is dat hoe meer doelgroepen er zijn, hoe meer verschillende behoeftes er zijn, hoe meer oplossingen er zijn, hoe meer informatie er nodig is, hoe complexer de website wordt en dus hoe hoger de kosten zullen zijn.

Maar, hoe beter nagedacht wordt over deze informatie, hoe beter de resultaten zullen zijn.


De customer journey

Het bepalen van de juiste inhoud betekent echter nog geen succes. Een vervolgstap is namelijk om die inhoud op zo'n manier aan te bieden dat het perfect aansluit bij de doelgroepen zodat deze de beste gebruikerservaring (User-Experience) voor de klant oplevert. In normaal Nederlands: om de informatie op het juiste moment, op de juiste plek in de juiste vorm aan te bieden. Dit doen we aan de hand van de customer journey.


Wat is een customer journey?

Een customer journey is de totale reis (en bijbehorende stappen) die een consument (normaliter) maakt van onbekende naar loyale klant. De taak van een marketeer is om die reis zo aangenaam mogelijk maken, zodat de waarschijnlijkheid dat iemand het einde van de reis haalt, maximaal is. Hieronder staat een beknopt schematisch voorbeeld van een customer journey.

De klantreis voor de website

Maar, naast de algemene customer journey, doorloopt een bezoeker op de website een aparte klantreis. Simpel gezegd: als u naar bol.com gaat, selecteert u ook niet het eerste artikel dat u tegenkomt en gaat naar het winkelmandje om af te rekenen. Daar gaat een proces, oftewel reis, aan vooraf. Uitzonderingen daargelaten. Om tot een conversie te komen, ongeacht wat die conversie ook is, doorloopt een websitebezoeker een psychologisch proces die we opdelen in de volgende stappen (AIDA):

1. (A) Aansluiting & herkenning (ben ik op de juiste plek?)
2. (I) Informeren & interesseren (vind ik gerelateerde en de juiste informatie?)
3. (D) Overtuigen (1/2) (wat levert het voor mij op?)
4. (D) Overtuigen (2/2) (kan ik het vertrouwen?)
5. (A) Actie (1/2) (hoe moet ik de actie nemen? / hoe makkelijk is het?)
6. (A) Actie (2/2) (het nemen van de actie)

De taak van de webdesigner (UX-designer) en marketeer is om na te denken welke inhoud in welke stap benodigd is om iemand te motiveren de volgende stap te nemen.

Uiteraard moet de informatie die wordt aangeboden aansluiten bij de complete klantreis hierboven.


Korte notitie: er is niet maar 1 soort klant...

Wellicht is het water naar de zee dragen, maar mensen zijn uniek. Ze hebben andere wensen en behoeftes, en dus andere inhoud nodig. Elke individu apart bedienen is echter een onbegonnen zaak. Daarom maken we het geheel behapbaar door groepen te maken van mensen met gelijksoortige behoeftes. Advies: begin met 3 primaire groepen. 


Conclusie

Hoewel het nadenkwerk vaak zorgt voor hogere kosten, zal de tijd leren dat juist dit ervoor zorgt dat uw website maximaal renderen.

Door te bepalen welke behoeftes en problemen uw (doel)groepen hebben, kan worden bepaald welke informatie en functionaliteiten er nodig zijn binnen de website en in welke volgorde. Wanneer de pagina's en de bijbehorende doelen zijn bepaald, kan aan de hand van de 6 stappen van het AIDA-model worden bepaald hoe die informatie opgedeeld moet worden en of er nog informatie mist of juist te veel is.



2. kwaliteit kost tijd


"Pay peanuts, get monkeys" luidt het Amerikaanse gezegde. Met andere woorden: als je niet wilt betalen voor kwaliteit, zal je in de meeste gevallen ook geen kwaliteit krijgen. Let op: kwaliteit gaat niet alleen om de vormgeving of technische aspecten van een website, maar ook om de inhoud (punt 1).

Dat gezegd te hebben: een kwalitatief hoge website laten bouwen hoeft niet altijd groot of complex te zijn. Maar, of het nu een one-pager of een complete webshop is: haastige spoed is zelden goed. Bovenstaande video is een voorbeeld hiervan. 


Kwaliteit schuilt ook in de gebruikerservaring

Kent u van die website die gewoon bijna pijn doen aan de ogen? s' Werelds slechtse website is daar een mooi voorbeeld van. Hoewel als gimmick bedoeld, zal je er versteld van staan hoeveel websites hier en daar toch wat weg hebben van dit monster.

De kwaliteit van een website schuilt echter niet alleen in vormgeving, maar ook in de gebruikerservaring. Met andere woorden; een gebruikerservaring kunt u zien als de bindende factor (de brug) tussen inhoud en vormgeving.

Hoe mooi een website ook is, als we eerst 8 minuten moeten zoeken voordat we überhaupt vinden hebt wat we zochten, om er vervolgens toch achter te komen dat het niet het antwoord is op onze vraag/behoefte, verlaten we de website en komen we niet meer terug.

De hamvraag hierbij is: hoe zorg ik ervoor dat de informatie op mijn website zo wordt gepresenteerd dat het begrijpelijk en aantrekkelijk is voor de bezoeker. 


Denk ook aan uw merk

Een ander belangrijk onderdeel van kwaliteit is synergie. Een website die niet aansluit bij het merk zal automatisch lange termijn rendement tegengaan. Simpelweg omdat het merkherkenning tegen gaat. Het is belangrijk dat uw website onderdeel wordt van het grotere geheel: uw merkidentiteit

Zorg ervoor dat de website een vertaling is van uw merk en onderscheidende merkelementen weergeeft. Zo ontstaat er synergie tussen uw website en andere communicatie-uitingen, waardoor u het rendement vergroot.


Conclusie

Hoe minder tijd er wordt besteed aan het creëren van de 'juiste' boodschap (punt 1), de wijze waarop die wordt gecommuniceerd (de gebruikerservaring) en hoe het eruitziet (het ontwerp), hoe lager de kwaliteit en dus hoe lager het rendement.

Kwaliteit maakt een groot verschil tussen langdurig gebruik en rendement of een korte levensduur, gemiste omzet en hoge vervangingskosten. Wilt u een website die rendeert en geen kostenpost wordt, dan is tijd nemen om die kwaliteit op te leveren essentieel.


3. groeien

Omdat een goede website sterk afhankelijk is van de inhoud (punt 1) en de wijze waarop die aangeboden wordt (punt 2) is het derde punt om ervoor te zorgen dat die informatie steeds completer wordt en beter wordt aangeboden. Met andere woorden: groeien.

Een van de meest gemaakte fouten bij het bouwen van een website is de aanname dat men na de lancering gebakken zit. Laten we het zo stellen: een goede start bij een marathon is geweldig, maar als je na 1 150 meter stil blijft staan met nog 41 045 meter te gaan, dan kunnen we ervan uitgaan dat u niet als winnaar over de streep komt. Zelfs als u geen concurrentie heeft (oftewel als er geen andere hardlopers meedoen) zal stilstaan ervoor zorgen dat u de finish (uw doelen) überhaupt niet haalt.

Waarom is dit zo belangrijk? U kunt er nooit vanuit gaan dat u vanaf het begin precies weet hoe een website in elkaar moet zitten en hoe die moet werken. Hoe goed de ingehuurde specialist(en) ook is. Er zijn gewoonweg te veel factoren waar geen enkel onderzoek, nattevingerwerk of een onderbuikgevoel vooraf concreet antwoord op kan geven. Kortom, u zult continu moeten blijven ontwikkelen om koppositie te behalen en/of te behouden. 


Succes en rendement vraagt om constante investering

Wilt u ervoor zorgen dat een website steeds meer resultaat oplevert, dan moet u blijven rennen (lees: investeren). De uitdaging ligt hier in het bepalen welke investering de juiste is. Welke vervolgstappen leveren het meeste voor uw website op? 

Om dat te kunnen doen moet er gekeken worden naar wat wel werkt en wat niet. Waar komen mensen op de website? Waar verlaten mensen de website? Welke andere interesses lijken ze te hebben? Het antwoord op dit soort vragen zal helpen bepalen hoe u uw website constant kan verbeteren en uitbreiden om steeds meer online gevonden te worden (SEO) en steeds beter antwoord te geven op de wensen en behoeften van uw doelgroepen. 


Het is niet gek om eerste weinig resultaat te behalen

Ik zou graag nog een (vaak onjuiste) verwachting de wereld uit willen helpen: dat een website al vanaf dag 1 direct uw doel gaat behalen. Hoewel het zeker tot de mogelijkheden behoort, is het in de meeste gevallen niet de werkelijkheid. Een marathon van ruim 42 km loop je niet uit door even een sprintje van 1 150 meter rennen.

Enkel de aanhouder wint. Bedrijven die door blijven rennen, zullen in alle gevallen ervoor zorgen dat de website uiteindelijk wél de resultaten gaat opleveren die zij voor ogen hadden. De benodigde inspanning hiervoor zal per markt en sector verschillen.


Conclusie

Een goede website bouwen die u maximaal resultaat oplevert, kost tijd en energie. Verwachten dat succes over een nacht ijs gaat is niet meer van deze tijd. Een kritische blik en doorzettingsvermogen zijn nodig om van een mooi plaatje een goed werkende website te maken. Dus, volhouden en vasthouden aan een goed plan.



conclusie: wat is de juiste investering voor uw bedrijf?

Nee, wij kunnen u nu niet vertellen of de website van 500, 5 000 of 50 000 EUR de juiste investering voor u is. Althans, nog niet. We weten nog niet wat uw doelen zijn, wie uw doelgroepen zijn en wat hun behoeftes en problemen zijn. Een bedrijf dat anders pretendeert kunt u per definitie al niet (compleet) vertrouwen. 

Er zijn natuurlijk wel wat algemene voor- en nadelen per prijscategorie. Als u zelf een marketinggoeroe, UX-designer, interaction designer, webdeveloper, online marketeer, en content creator bent, dan kunt u overwegen om te gaan voor een template. Bent u toch ook gesteld op een sociaal leven en wat vrije tijd naast het creëren van een succesvol bedrijf, dan lopen de prijzen al snel op. Maar zoals eerder toegelicht; een goede website gemaakt door een professioneel webbureau levert u dan ook écht wat op.

Wilt u er zeker van zijn dat u geen slechte investering doet, houdt dan de volgende punten in gedachten:

1. Goed nadenken alvorens u aan de slag gaat
Als u weet wat uw doelen zijn, wie uw doelgroepen zijn, wat hun behoeftes en problemen zijn en hoe de beste oplossing eruitziet, kunt u een website bouwen die écht werkt. 

2. Ga voor kwaliteit en resultaat
Een goede website levert meer op wanneer deze niet alleen mooi is, maar ook fijn werkt. Om dat te kunnen bouwen is tijd nodig.

3. Focus op de lange termijn
Een marathon wint u niet alleen met een goede start. U moet doorzetten en blijven rennen. Het bouwen van een goede website die maximaal rendeert, is ook een kwestie van doorzetten en blijven investeren.

Lees meer over onze werkwijze.


leuk. en nu?

Uiteraard helpen we u graag verder met uw website vraagstukken. Maar misschien is direct contact voor u iets te voorbarig. Om u toch al op weg te kunnen helpen hebben we een checklist met 25 essentiële punten opgezet die u kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat u goed beslagen ten ijs komt als u contact opneemt met een webbureau om toch een aan de slag te gaan met uw website. 

belangrijkste zinnen markeren

Tomas Bloem

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist