• Marketing
  • Online marketing
  • Social media
  • Online marketing

Zo schrijf je socialmedia-advertenties waardoor mensen stoppen met scrollen

Terug naar overzicht

Stel, je werkt voor een bedrijf dat onverwoestbare stormparaplu’s verkoopt. Van die dingen die niet direct sneuvelen zodra het een beetje begint te waaien. Klein probleempje… Frank – je weet wel, die van de afdeling inkoop – heeft per ongeluk een nulletje teveel gebruikt en nu komen er een miljoen paraplu’s jouw kant op. Probeer die maar eens allemaal te verkopen.

Concurrenten adverteren stuk voor stuk met emotieloze specificaties. ‘De 8 baleinen zijn gemaakt van Fiberglass waardoor hij bestand is tegen windkracht 7.’ Gaap. ‘Ingeklapt is hij slechts 30 cm lang.’ Diepe gaap.

Jouw advertentie moet opvallen tussen dit soort slaapverwekkende teksten. Je wil de aandacht pakken en vasthouden. Je wil dat mensen even stoppen met scrollen en op jou letten.

Hoe doe je dat? Simpel: met verhalen.

Doe de ogen dicht en denk eens na over je ervaringen met paraplu’s. De drie verhalen hieronder kwamen bij mij naar boven.


Op de fiets.

De herfst was net begonnen en het regende pijpestelen. Ik kwam kleddernat op kantoor. Ik had wel een paraplu, maar terwijl ik naar het treinstation in Amersfoort fietste waaide hij de hele tijd binnenstebuiten. Na drie keer stoppen, twee kapotte baleinen en een hoop scheldwoorden verder gaf ik het op. Dan maar zonder paraplu! Diezelfde dag nog bestelde ik een stormparaplu. En hij werkt! Sindsdien kom ik altijd (voor het grootste deel) droog op mijn bestemmingen aan. Er is alleen een klein nadeel, ik vergeet ‘m overal.


Op bezoek.

Bij mij is de kans 50/50 dat ik mijn paraplu ergens vergeet. Misschien herken je het. Op de heenweg regent het en op de terugweg schijnt de zon. Je loopt doodleuk de deur uit en gaat op huis aan zonder er een seconde over na te denken. Tot de dag erna aanbreekt. Ik sta weer op het punt om naar het station te fietsen. Takkezooi! Denk ik bij mezelf. Mijn paraplu staat natuurlijk nog heel braaf onder de kapstok bij John. En dus kom ik alsnog weer kletsnat op kantoor. Een klip waarmee ik de paraplu aan mijn jas kon hangen was de redding. In plaats van de plu ergens klakkeloos neer te zetten kon ik hem eenvoudig aan mijn jas hangen. Ik zou hem niet eens kunnen vergeten als ik had gewild.


Op een festival.

Een paar jaar geleden ging ik met mijn vriendin en nog wat vrienden naar Pinkpop. Omdat er vooral goed weer was voorspeld had niemand zin om de hele dag een grote paraplu mee te zeulen en dus liet iedereen die thuis. Behalve mijn vriendin en ik. Twee uur later begon het toch te regenen. Dat was balen. Volledig in het open. Geen jas. Volledig doorweekt. Wij niet natuurlijk. Mijn nieuwe stormparaplu kon je inklappen zodat die makkelijk in een tas mee kon. De jaloezie was van de gezichten af te lezen terwijl wij daar kurkdroog naar Anouk stonden te luisteren. Wat was dat een ontzettend leuk optreden trouwens. Hopelijk kan ik binnenkort nog eens naar een optreden van Anouk. Goed. Ik dwaal af.


Van kleurloze specificaties naar meeslepende verhalen.

Grote kans dat jij ook je ervaringen hebt. Momenten van frustratie, geluk of jaloezie. Schrijf ze op. Allemaal. Precies zoals je ze herinnert. Binnen een paar minuten heb je honderden woorden over échte ervaringen die je kunt gebruiken voor jouw copy. Herkenbare momenten waar mensen zich mee kunnen associëren. Inhoud die een gevoelige snaar raakt. Teksten die een emotie losmaken en de aandacht pakken en niet meer loslaten.

Het maakt niet uit of je paraplu’s, keukenzout of belastingadvies verkoopt, mensen vinden verhalen veel interessanter dan duffe lijstjes met specificaties.


Het resultaat?

Nooit meer je plu naar de haaien als het start met waaien.
Terwijl de paraplu van iedereen sneuvelt wanneer het kleinste zuchtje wind opsteekt, loop jij zorgeloos door met de Stormplu 2000…

Of wat dacht je van deze.


Klerezooi, weer die paraplu ergens vergeten!
Het regent. Je bent net van plan de deur uit te lopen. Waar heb je toch die paraplu gelaten? Denk je bij jezelf. Shit. Die staat nog bij John. Met de Stormplu Knip vergeet je ‘m nergens meer.

Na regen komt zonneschijn.

Verhalen helpen je advertenties te creëren die resoneren bij mensen. Het is leuker om te lezen, herkenbaar, maakt meer impact en wordt beter onthouden. Daarnaast scheppen verhalen vertrouwen. Een goed verhaal geeft jouw doelgroep het gevoel: ‘Ja, zij begrijpen mij!’ 

Wil je de aandacht van jouw doelgroepen pakken en vasthouden? Op social media of op andere kanalen? Vermijd kleurloze teksten en creëer verhalen. Als je daarin slaagt, gaat de rest je voor de wind.

Liever hulp bij het schrijven van pakkende copy? Dan kunnen wij je helpen! 

Neem eens contact met ons op. We vertellen je graag ons verhaal.

belangrijkste zinnen markeren

Tomas Bloem

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist