• Marketing
  • Websites

conversie van je website verdubbelen? ONMOGELIJK! Of toch nieettt…?!

Terug naar overzicht

Hoe mooi zou het zijn als je de conversie van jouw website kan verdubbelen of misschien zelfs verdrievoudigen? 

“Dat klinkt als muziek in de oren, maar ook als een sprookje.” 

Toegegeven, ik ben niet de eerste (brand)marketeer die hier de pen voor op het papier zet. Maar wat als ik je vertel dat veel van de andere artikelen adviezen geven die het minste impact hebben op je conversie? Kleurtje naar oranje, formuliertje korter, uitgebreide productomschrijvingen, headerfoto kleiner of pop-ups toevoegen als iemand net de website wil verlaten. Dat soort dingen.

Oh man… die verrekte pop-ups… kan je het je voorstellen dat je net een winkel uit wil lopen en vervolgens door een verkoper aan je lurven wordt gegrepen die recht in je gezicht schreeuwt: ‘Hé niet weggaan! Kijk dit eens!’ Nou, zo voelen pop-ups ongeveer voor 80% van de websitebezoekers. 

Maar ik dwaal af.

Waarom zouden jullie het wel weten dan?” 

Omdat wij als full-service marketingbureau conversie zien als een onderdeel binnen een grotere klantreis. Na jaren dit soort vraagstukken te beantwoorden is kraakhelder geworden welke optimalisaties het meeste conversie opleveren. Optimalisaties die we in dit artikel zullen aandragen en uitleggen.

Maar laten we eerst even resetten.


vergeet even alles wat je weet over websiteconversie.

'Nu de laadsnelheid van onze website niet 3 maar 2 seconden is, zullen we veel meer converteren!'

Wees nou eerlijk: verwacht je echt een grote toename met dit soort optimalisaties? Uiteraard leveren ook dit soort verbeteringen wát op, maar in het beste geval zullen het marginale toenames zijn.

‘Moet ik die dingen niet optimaliseren dan?’

Natuurlijk wel! Alleen pas wanneer de andere onderdelen - waar vele malen meer winst te behalen is - al geoptimaliseerd zijn. Het aanpassen van een kleur is misschien makkelijker... maar investeer je liever in iets wat zich 1.1x terugverdient of 5x?

Dus, laten we beginnen met een waardevolle les: vormgeving- en technische verbeteringen hebben het minste effect op websiteconversie.


welke dingen moet je dan wél verbeteren?

Kort antwoord: de momenten die invloed hebben op het besluit om überhaupt te converteren.

Dan nu het lange antwoord.

Verbeteringen zoals een conversieknop above-the-fold neerzetten of een formulier inkorten hebben iets gemeen; ze gaan ervan uit dat iemand al heeft besloten jouw product te willen. Oftewel: een van de laatste stappen in een veel grotere klantreis. Vaak is dit maximaal 5% van je bezoekers.

Als we ons alleen op het optimaliseren van die laatste stappen richten, zien we een belangrijke doelgroep (95% van je bezoekers) en bijbehorende uitdaging over het hoofd: de bezoeker overtuigen om klant te worden. 

Heb je ‘m al?


het gaat om de inhoud.

De gemiddelde Tinder gebruiker zal er misschien anders over denken, maar inhoud is toch echt de belangrijkste factor. Zonder inhoud is er geen reden om contact op te nemen. Vrij weinig mensen zullen na een k*tgesprek denken: 'ach, misschien is de date wél leuk... laat ik toch maar afspreken.'

Dat geldt nog veel meer voor interacties die we met bedrijven hebben. Bijna niemand tikt eens voor de grap een willekeurige URL in om zijn/haar zuurverdiende centjes eens uit te geven zonder enig idee te hebben wat ze ervoor terugkrijgen. We willen zekerheid en erop kunnen vertrouwen dat we waar krijgen voor ons geld (en tijd).

Natuurlijk krijg je net als bij winkels mensen op de website die precies weten wat ze nodig hebben en dat jij een betrouwbare aanbieder bent. Maar verreweg het meerendeel zal dat niet weten en moet overtuigd worden voordat ze hun geld aan jou willen uitgeven. 

De enige uitzondering op die regel is wanneer jij een sterk merk hebt zoals CoolBlue of Apple. Omdat we het merk vertrouwen, maakt een website minder uit.

Wát je vertelt, hóe je dat vertelt (in tekst, beeld of een andere vorm) en wanneer je dat vertelt is verreweg het meest bepalend voor de conversie van je website. Dus hoe beter die inhoud, des te groter de kans op conversie.

Als je op zoek was naar een easy-fix, dan zal dit artikel een bittere pil zijn. 

Don’t shoot the messenger.


van 5% converteren naar 50%?

De 8 tips in dit artikel gaan over het optimaliseren van de inhoud zodat je een grotere groep kunt overtuigen en je veel meer bezoekers kunt converteren. En ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat als je dit écht goed doet, de conversie van jouw website makkelijk kan verdubbelen of zelfs verdrievoudigen.


1 – wees specifiek en communiceer één boodschap.

Als ik je zou vragen de twee bovenstaande vormen te onthouden en over een paar dagen precies na te tekenen, welke zou dan het meeste nog lijken? Een retorische vraag natuurlijk, maar een goede vergelijking met hoe communicatie werkt. Een duidelijke (en eenduidige) boodschap is overtuigender, makkelijker te onthouden en bovenal veel effectiever.

Toch zie je dat de meeste websites te veel willen vertellen. Misschien omdat het bedrijf niet durft te kiezen voor één expertise (zie punt 2) of misschien omdat ze een te brede doelgroep aan willen spreken. Wat de reden ook is, algemene communicatie werkt vaak meer tegen je dan vóór je.

De V&D had precies dit probleem. Het vanalles-een-beetje principe werd uiteindelijk hun ondergang. Niemand wist meer precies waarvoor ze bij de V&D moesten zijn en gingen er enkel naar toe als last-resort. Dat je er bijvoorbeeld kleding kon kopen was mooi, maar de meeste van ons gingen eerst naar een kledingzaak.


'Uhm... ik kijk wel op een andere website.'


Als jouw website te algemeen is en te veel vertelt zal de bezoeker zich niet herkennen, je boodschap niet begrijpen, gaan twijfelen en moeten zoeken. Het resultaat: de bezoeker geeft het op en gaat vervolgens naar de website van de concurrent.


iedereen aanspreken = niemand aanspreken.

De overweging om algemeen te blijven komt vaak voort uit de angst dat té specifieke communicatie minder mensen aanspreekt. Maar grappig genoeg spreek je juist veel minder mensen aan door te veel proberen aan te spreken. 

'Maar verlies ik dan geen potentiële klanten uit andere doelgroepen?'

Waarschijnlijk. Maar heb je liever 100 klanten uit 1 doelgroep of 10 klanten uit 5 doelgroepen?

Het aanpassen van je communicatie omdat je in de afgelopen 10 jaar ooit een ander type klant hebt geholpen zorgt er juist voor dat je minder overtuigend bent voor je primaire doelgroep(en). 


specifiek zijn creëert herkenning.

Specifieke communicatie zorgt ervoor dat je doelgroep zich herkent en snapt wat jouw oplossing is; 'Die weet waar hij het over heeft!' 

Dankzij die herkenning stijgt het vertrouwen en wordt de drempel om verder te kijken (en uiteindelijk te converteren) aanzienlijk lager. Neem het voorbeeld hieronder. Stel je werkt bij een school en jouw taak is om uit te zoeken hoe jullie online lessen kunnen geven. Spreekt bedrijf 1 of 2 je dan meer aan?

hoe dan?!

Specifiek communiceren betekent dat je a) de doelgroep moet begrijpen en b) jouw oplossing aansluit op hun behoefte. Wanneer die fit er is, dan heb je praktisch een gegarandeerde verkoop. Een eenvoudige manier om dit in kaart te brengen is middels de volgende stappen.

  1. Segmenteer je markt in homogene groepen (met dezelfde eigenschappen en behoeftes).
  2. Probeer jouw doelgroep zo goed mogelijk te begrijpen. Maak bijvoorbeeld persona’s, ontwerp een customer empathy map en/of vul het waarom canvas in.
  3. Kies een segment, breng bijbehorende persona's en hun belangrijkste taken, pijnpunten en behoeftes in kaart in het waardepropositie canvas (rechts).
  4. Kies de oplossing die antwoord geeft op de behoeftes en zet die in het waardepropositie canvas (links). 

Het eindresultaat is een praktisch canvas met postits waarin je concreet kunt zien wat je segment nodig heeft én of jij daar antwoord op geeft. Zijn er pijnpunten of behoeftes waar je nog geen antwoord op geeft? Dan kun je die toevoegen. Biedt je oplossingen aan die niet helpen de taak van jouw doelgroep te volbrengen? Dan kun je die van je canvas afhalen en vergeten.


wat als je meer oplossingen aanbiedt?

De kans bestaat dat je meerdere doelgroepen bedient en/of problemen oplost. Dat is geen ramp, maar dat betekent dat je het canvas meerdere malen in moet vullen en per segment specifieke communicatie moet creëren. Bijvoorbeeld door verschillende landingspagina's op te bouwen of zelfs unieke websites te ontwikkelen. Meer werk dus. Overweeg in dat geval of je bepaalde segmenten weg kunt laten. 



2 – durf één focus te kiezen.

Specifiek zijn betekent focus hebben. En focus kan op drie manieren: a) door één doelgroep te kiezen zoals in het punt hierboven, b) door één product/dienst te kiezen of c) door één doelgroep én één product te kiezen. 

Het kiezen van één product/dienst is vaak wat enger dan het kiezen van een doelgroep omdat het veelal betekent dat het bedrijf zelf ook moet veranderen. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je andere mensen nodig hebt. Dat kan eng zijn en niet iedereen zal in zijn of haar nieuwe functie passen. De boeken Build to Sell van J. Warrillow en Scramble van N. Neumeier omschrijven dergelijke scenario's. De boeken zijn in het Engels geschreven, maar je hebt ze zo uit.

Het creëren van focus door het kiezen van een specialisme kent enorme voordelen. Het maakt communicatie duidelijker, makkelijker en goedkoper én het zorgt voor meer synergie en efficiëntie binnen het bedrijf. Bijvoorbeeld omdat teams met zijn allen met één product werken waardoor er meer wederafhankelijkheid ontstaat en beter samengewerkt kan worden. Om maar een voorbeeld te noemen. 

Voor nu zal ik me richten op de concrete voordelen voor jouw websiteconversie. Want daarvoor lees je dit artikel als het goed is.


focus maakt je betrouwbaar.

Het kiezen van een focus maakt een website geloofwaardiger en betrouwbaarder. En vertrouwen is iets waar het merendeel van de mens behoefte aan heeft voordat ze hun geld uitgeven. Laat jij je gebit bijvoorbeeld liever controleren door een specialist die hier al jaren 40 uur per week mee bezig is? Of iemand die toevallig ook kapper, make-up artiest en stylist is?


we willen erop kunnen vertrouwen dat het goed komt.



Als je je haar laat knippen door een specialist (b.v. Petra van den Burg) dan weet je dat je niet uitgelachen wordt op straat. En als je je gaatjes laten vullen door een expert weet je dat je niet volgende week alsnog met kiespijn op de bank zit. Of als je een website door ons laat maken, weet je zeker dat je meer gaat converteren. Hint hint.

Specialisten vertrouw je simpelweg eerder dan een generalist. Dat staat los van of dat terecht is of niet.


focus geeft concurrentievoordeel.

Het is voor een concurrent moeilijk om te claimen beter te zijn in iets wat jij doet als jij er 100% van de tijd mee bezig bent. Dat betekent in veel gevallen dat een bezoeker eerder jou kiest dan een concurrent die minder focus heeft.


focus helpt sterke merken te bouwen.

Een sterk merk valt op tussen haar concurrentie. Dat betekent dat dat merk ook eenvoudig te onderscheiden moet zijn. Het hebben van één focus is daar een van de beste tools voor. Om de focus van jouw bedrijf en merk te toetsen (of zelfs bepalen) gebruiken we de onlyness test uit het boekje ZAG. De essentie is simpel: als je niet in een paar woorden uit kan leggen wat het merk anders én wenselijk maakt, dan heb je niet voldoende focus.

En met een sterk merk, heeft je website minder nodig om een bezoeker te overtuigen.

Probeer de oefening zelf eens. Download de onlyness oefening.

80/20 regel om je focus te kiezen.

Het kiezen van één expertise betekent dus soms ook dat je afstand moet doen van andere producten/diensten. Om te bepalen welke diensten en producten je moet afstoten kun je het pareto principe toepassen. Dat principe gaat ervanuit dat 80% van je omzet komt uit 20% van je bezigheden. In Jip-en-Janneke-taal: waar verdien je het meeste geld mee?

Als bijvoorbeeld 80% van de omzet komt uit het bouwen van webshops, maar je daarnaast ook huisstijlen, drukwerk of zelfs interim management faciliteert kan vrij eenvoudig bepaald worden waar jouw focus zou moeten liggen. 

Het kan natuurlijk ook zijn dat jouw situatie iets meer verdeeld is of met een wat complexere situatie te kampen hebt. In dat geval zou ik de vraag stellen: wat als je 100% van de tijd zou focussen op één dienst/product? 

Tip: toets je focus wel of er voldoende markt voor is.



3 – communiceer voordelen, geen features.

Dat een auto Xenon Carbide koplampen heeft die ooit de Franse Concorde prijs won omdat ze 37,2% feller zijn dan traditionele koplampen maakt de gemiddelde koper geen moer uit. 

Een nieuwe chip in de auto klinkt hartstikke leuk voor jou, maar wat de koper over de streep zal trekken is dat de auto zichzelf kan inparkeren dankzij die chip. Dat betekent voor hem dat hij veel minder risico loopt op schade als hij dat nét iets te krappe parkeerplekje uitkiest. Of minder risico op een kettingbotsing en whiplash omdat de auto automatisch remt wanneer de radar detecteert dat die klaploper voor hem plots op de rem trapt.

van USP's naar UBR's.

Het gaat dus niet meer om wat het is maar om wat het oplevert. Voordelen in plaats van features. Van USP’s (Unique Selling Points) naar UBR’s (Unique Buying Reasons).

Het grote voordeel voor jouw websiteconversie is dat bezoekers niet meer hoeven te zoeken en na te denken (wat een grote reden is dat mensen je website verlaten) omdat ze direct zien wat zij eraan hebben. Hebben ze mooi tijd om mijn artikelen over websiteconversie te lezen... kuch...

Bepalen wélke voordelen jij moet communiceren betekent (wederom) dat je moet begrijpen welke problemen en angsten jouw doelgroep heeft. Als dat duidelijk is kun je bepalen welke features daar antwoord op geven en die vertalen naar geweldige communicatie die zich richt op voordelen. Hier kunnen de volgende documenten bij helpen.



4 – creëer waardevolle content voor je beste type klanten.

Met een groeiend aantal alternatieven heeft jouw bezoeker het steeds meer voor het zeggen. Ze hebben voldoende keuze dus gaan niet meer alleen op zoek naar het beste product, maar ook naar de beste aanbieder. En hoe je laat zien dat jij dat bent is de afgelopen 70 jaar drastisch veranderd. Vroeger was een geweldige productomschrijving voldoende de bezoeker klant te maken. Vandaag verwachten we eerst geholpen te worden voordat we klant worden.

Geef toe, als je bij Coolblue enorm goed geholpen bent door de klantenservice is de kans klein dat je bij bol.com of een andere concurrent je aankoop doet.

eerst geven, dan nemen.

Het eerst-geven-dan-nemen principe is daardoor een van de meest waardevolle tools geworden om websiteconversie te verhogen. Hoewel dit principe niet nieuw is (Influence, R. Cialdini) blijven toch veel websites weg van deze strategie. Met name omdat het resultaat minder meetbaar en tastbaar kan worden gemaakt. Iets waar CEO's vaak nogal wat moeite mee lijken te hebben. Gelukkig worden termen zoals content creatie en inbound marketing steeds normaler en zullen ook zij eraan moeten geloven. 

Mijn advies: wees je concurrent voor!

concent creatie & inbound marketing.

Content creatie en inbound marketing gaat om het 'aantrekken' van klanzidie (pull-marketing) in plaats van jouw product aanbieden (push-marketing). Meer over inbound marketing kun je in dit artikel lezen. 

Samengevat komen deze strategieën erop neer dat je waardevolle en gratis content creëert die relevant is voor jouw doelgroep (eerst geven) en later pas probeert te overtuigen om klant te worden (dan nemen).

Wij creëerden bijvoorbeeld de inhaakkalender en klantband.


'welke content moet ik creëren dan?'

Een van de meestgestelde vragen van onze eigen klanten is simpel: wat voor een content moeten we creëren? Die vraag is relatief eenvoudig te beantwoorden door te kijken welke content de bezoekers helpt het probleem zelf op te lossen.

Maar inbound marketing gaat iets verder en breekt de type content op in 3-4 verschillende varianten voor de verschillende fases in de klantreis. Om niet al te theoretisch te worden gebruik ik mijn klantreis bij plantsome.nl. Een reis die met een probleem begon en heeft geresulteerd in een ambassadeur.


fase 1: bereiken.

Ik begon de klantreis met een probleem: mijn plant krijgt bruine bladeren. Een van mijn 27 planten had hier last van en ik wilde dit zo snel mogelijk begrijpen en oplossen. Dus ik opende Google en zocht naar 'plant bruine bladeren'. Een van de resultaten was het artikel van plantsome: 'Alles over luchtvochtigheid en planten' en besloot me te verdiepen. Tijdens het lezen van het artikel kwam ik erachter dat de oorzaak een gebrek aan licht was. 


fase 2: boeien.

Uiteraard heb ik de plant verplaatst, maar daardoor ontstond ook een lege plek en dus werd ik getriggerd door een volgend artikel op de website. Het artikel: 8 kamerplanten die goed gaan op weinig licht. Ik word geïnspireerd door het verhaal en krijg het gevoel dat ze verstand hebben van waar ze het over hebben. Dus besluit ik ook hun adviezen te bekijken.


fase 3: binden.

Een van hun adviezen is de Isabella. Een plant die ik nog niet had. Nu ben ik in de laatste fase beland: conversie. Ik begrijp mijn probleem (fase 1), ik heb een oplossing (fase 2) en in fase 3 ga ik op zoek naar een betrouwbare aanbieder. Met andere woorden: ik zoek content die dat vertrouwen schept. Dat kunnen hele praktische dingen zijn zoals levertijd en prijs, maar voor mij was het de bank die liet zien hoe groot de plant was en waren de concrete verzorgingstips de doorslaggevende factor.

Zo ging ik van een artikel op Google naar klant binnen een paar minuten.


fase 4: behouden.

Hoe hebben ze mij ambassadeur gemaakt? Dat was een combinatie van contactmomenten na de aanschaf. De verpakking en levering was bijvoorbeeld van hoge kwaliteit en er zat een goede dosis humor bij. Maar de verzorging app (die ik nu dagelijks gebruik) zorgt ervoor dat het bedrijf en de webshop een top-of-mind positie heeft en positieve associaties oproept. Elke keer als ik nu iemand hoor over een nieuwe plant (of mezelf weer eens niet kan inhouden) zal ik plantsome adviseren.


hulpmiddelen.

Om de juiste content voor de verschillende fases te creëren kun je deze middelen gebruiken:


5 – creëer verschillende conversiemomenten op je website.

Dat een bezoeker niet direct de intentie heeft om klant te worden betekent niet dat iemand nooit klant kan worden. Mijn klantreis bij plantsome is daar een mooi voorbeeld van. Maar als een klantreis wat langer nodig heeft (een aantal dagen of weken) omdat er meerdere stakeholders zijn die mee moeten beslissen komt er een additionele uitdaging bij: hoe blijf je in beeld wanneer iemand de website verlaat? Bij B2B bedrijven is dit bijna altijd het geval.

Als een website zich enkel richt op het converteren naar klant zullen er automatisch leads verloren gaan. Je kan ervan uitgaan dat de bezoeker jouw bedrijf onthoudt, maar diezelfde aanname zal je concurrent ook doen. Dus hoe zorg je ervoor dat je de beste top-of-mind positie krijgt? Door in beeld te blijven. Een goede manier om dat mogelijk te maken is door verschillende conversietypen in je website te bakken.

Wij breken ze meestel op in vier niveau's die aansluiten op de 4 fases van de klantreis die we hierboven bespraken:

  • Niveau 1 (± 80% van je bezoekers) – iemand wil alleen meer informatie over hun probleem
  • Niveau 2 (± 17% van je bezoekers) – iemand wil meer informatie over de oplossing
  • Niveau 3 (± 2% van je bezoekers) – iemand wil meer informatie over jouw oplossing
  • Niveau 4 (± 1% bezoekers) – iemand wil klant worden


Een goed voorbeeld is Pipedrive:

  • Niveau 1 – Download Whitepaper in ruil voor een e-mailadres (20 veelvoorkomende salesproblemen)
  • Niveau 2 – Download een how-to handleiding in ruil voor meer persoonlijke gegevens (Gratis framework om jouw salesproces te verbeteren)
  • Niveau 3 – Probeer gratis onze whitepaper voor het vergelijken van prijzen in ruil voor nog meer gegevens (lock-in)
  • Niveau 4 – Account aanmaken / Probeer gratis commitment

Dankzij niveau 1 kunnen ze in beeld blijven via e-mail, niveau 2 zorgt ervoor dat ze weten dat je het probleem wil oplossen, niveau 3 vertelt pipedrive dat je interesse hebt om een product aan te schaffen en niveau 4 maakt de drempel zo laag mogelijk om uiteindelijk klant te worden.

6 – leidt mensen door de website.

Een goed boek heeft een sterke opbouw. Het neemt ons mee in een verhaal doordat het de juiste dingen op het juiste moment vertelt en zorgt er uiteindelijk voor dat we het boek niet meer kunnen neerleggen. Hoe beter de opbouw hoe sneller we bij het einde zijn.

Precies hetzelfde geldt voor websites. 

Geen zorgen, je hoeft echt geen 355 webpagina's te schrijven om eindelijk iemand te converteren. Het punt dat ik je wil meegeven is dat je bezoekers meeneemt in je verhaal door de juiste informatie op het juiste moment te tonen. Niet alles op je homepagina willen neerzetten dus.

'Is een drukke homepagina nou echt zo erg?'

Laten we om die vraag te beantwoorden de websites van Wells Fargo en ASB vergelijken. Welke schept voor jou het meeste duidelijkheid?

Wells Fargo heeft veel verschillende informatie op verschillende manieren gepresenteerd waardoor je goed moet zoeken waar je moet zijn. Even los van het feit dat de meest opvallende kop ('Our Financial Advisors can help') bij mij direct de vraag oproept: waarmee? Het voordeel dat ze hebben is hun bekende merknaam dat symbool staat voor kwaliteit, maar de rest is een groot drama.

ASB heeft ervoor gekozen het simpel te maken. Zij communiceren enkel een meerwaarde (stap 1 en 3) aan een specifieke doelgroep (stap 2) zodat je in een oogopslag begrijpt wat ze doen, voor wie ze dat doen en waar je naartoe moet voor meer informatie. Of niet natuurlijk, maar dat is het doel van een homepagina; herkenning creëren bij de juiste doelgroep(en), interesse wekken en doorsluizen naar de volgende stap. 

Het creëren van een goede opbouw vergt - net als het schrijven van een goed boek - expertise. Dit is precies de reden waarom 'gewoon een template kopen' vaak niet afdoende is. Het juiste bureau (met een UX-designer en webdesigner) kan je helpen de opbouw van jouw verhaal te stroomlijnen en jouw website naar een hoger niveau te tillen.

Als je zelf de handen uit de mouwen wil steken, stel jezelf dan in ieder geval de volgende twee vragen af:

  1. Wat is het doel van een pagina? 
  2. Welke informatie draagt daaraan bij of doet juist afbreuk aan die boodschap?

Alle informatie die niet bijdraagt aan het doel van de pagina is irrelevant en kan weg naar een pagina elders op de website. Een handige tool die hierbij kan helpen is het maken van een sitemap zoals hieronder.

hoe complexer de informatie, des te meer lagen. 

Hoe meer jouw bedrijf doet en hoe meer je te vertellen hebt, hoe meer lagen er nodig zijn. Een handige tool is om standaard lagen van een website aan te houden zoals hieronder. 

Hoewel cases vaak op een homepagina staan, is dit egenlijk pas laag vier in deze opbouw. Waarom? Omdat cases irrelevant zijn als de bezoeker nog niet weet wat jouw product/dienst is. Laat staan of jij de geschikte aanbieder bent. Er zijn logischerwijs een hoop uitzonderingen en alternatieven te bedenken voor de opbouw van een website, maar dat is precies waarvoor je een goed webbureau kunt inschakelen.


7 – haal het maximale uit je werk.

Als je content op je website hebt die waardevol is voor je doelgroep(en) is het zonde als slechts een fractie van je doelgroep die content ooit ziet. Het promoten (bijvoorbeeld met Google Adwords) kan jouw content sneller in beeld brengen bij je doelgroepen. 

Het is niet de bedoeling dat je nu opeens elk blogbericht een eigen campagne geeft. Het gaat om de content die de doelgroep verder helpt. Zoals bijvoorbeeld onze inhaakkalender of inhoudelijke artikelen die over de klantband.

waar moet je promoten?

Om te beoordelen waar je moet promoten moet je weten op welke kanalen je doelgroep actief is en ze op zoek gaan naar jouw content. Daar kun je de klantband voor gebruiken.

Tip: het feit dat jouw doelgroep veel op Instagram zit, betekent niet dat ze daar ook zitten te wachten op jouw soort content. Probeer dus ook te achterhalen waar ze op zoek gaan naar het type content dat je gaat adverteren.


8 – nog een stapje verder.

Websitebezoekers uit jouw doelgroep die geen klant zijn geworden en waar je geen e-mailadres van hebt kunnen scoren, wil je eigenlijk nog eens kunnen bereiken. Dat kan met retargeting advertenties. Retargeting gaat op basis van IP-addressen en kan vervolgens banners van jouw website inladen op andere websites waar jouw doelgroep daarna komt.

Hoewel retargeting best complex kan zijn voor de leek onder ons, is het voor online marketingbureau's dagelijkse kost. 

Tip: retargeting is relatief goedkoop omdat je enkel betaalt voor mensen die daadwerkelijk op de banners klikken en waarvan je al weet dat ze interesse hebben in jouw product/dienst.


samenvatting.

Als je de conversie van je website wilt verhogen moet je op zoek gaan naar de verbeteringen die het meeste rendement opleveren. In veel gevallen zijn dit de aspecten met betrekking tot de inhoud en de boodschap binnen die website.

Jij wilt dat je website wat oplevert. Logisch! Het optimaliseren van de websiteconversie wordt daardoor een belangrijk vraagstuk. Maar conversie verhogen is het minst afhankelijk van website verbeteringen die je in in de meeste artikelen leest. Die concentreren zich namelijk veelal op het moment dat iemand al wilt converteren. En dat is (in het beste geval) 5% van de website bezoekers. 

Veel interessanter is het om je te richten op de verbeteringen die zich richten op de andere 95% van de websitebezoekers. Dus vergeet het aanpassen van de kleur van een knop en stop met uren besteden aan bestelprocessen optimaliseren als je hier nog geen aandacht aan besteed hebt.

De volgende stappen kun je nemen om tot een hogere conversieratio te komen.

  1. Kies een specifieke boodschap voor een specifieke doelgroep.
  2. Kies een expertise/specialisme
  3. Communiceer wat de features opleveren voor de klant
  4. Creëer content die jouw doelgroepen helpt hun probleem op te lossen
  5. Implementeer vrijblijvende conversiemomenten
  6. Leidt mensen door de website met een goede opbouw
  7. Promoot de meest waardevolle content
  8. Overweeg retargeting banners.

belangrijkste zinnen markeren

Tomas Bloem

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist

download de onlyness oefening.