• Websites

Het verschil tussen een responsive website en een adaptive website

Terug naar overzicht

We horen het maar al te vaak: wanneer je een website laat maken moet die goed te gebruiken zijn op mobiel. We hebben het dan over een responsive website of een adaptive website. Er zit echter een wezenlijk verschil tussen deze twee. Zowel in de vorm als het prijskaartje dat eraan vasthangt. Het verschil tussen responsive en adaptive is echter niet altijd even duidelijk voor iedereen. Tijd om wat duidelijkheid te scheppen.


Wat is een responsive website?

Bij een responsive website wordt de website meegeschaald met het apparaat waarop de informatie wordt weergegeven. De website is zo gemaakt dat het niet uitmaakt waarop de bezoeker je website bekijkt, de informatie komt altijd goed over. Afbeeldingen schalen mee op basis van percentages, lettertypes worden aangepast in grootte én functionaliteiten veranderen van vorm zodat ze overal bruikbaar zijn. Er kan ook gekozen worden om sommige elementen weg te laten, bijvoorbeeld omdat ze op een kleiner scherm niet goed te zien zijn.


De vraag die centraal staat bij responsive webdesign is: ziet de website er goed uit op alle apparaten?

Wil je een website laten maken, dan is een responsive website het minimale vereiste. Jouw doelgroep zit tenslotte op veel verschillende apparaten. Dit verschuift overigens ook, tegenwoordig zitten de mensen steeds meer op mobiel in plaats van op de computer.

  • Voordelen: prijs, eenvoud in onderhoud
  • Nadelen: minder op maat gemaakte gebruikerservaring


Wat is een adaptive website?

Een adaptive website is een responsive webdesign op steroïde. Adaptief betekent dat een website zich aanpast aan het apparaat waarop de gebruiker zich bevindt. Ook wordt er bij een adaptive website rekening gehouden met het gedrag (behoefte) van die gebruiker. Met andere woorden: bij een adaptive website verandert niet alleen de vorm, maar ook de functie van de website.

De vraag die bij adaptive webdesign centraal staat: stel, de gebruiker bekijkt onze website op ‘apparaat a’, wat is dan het primaire doel? Welke functionaliteiten zijn daarvoor nodig en welke juist niet?

Een goed voorbeeld van een adaptive website is die van coolblue.nl of de website die we recentelijk voor poar neem’n hebben ontwikkeld.

  • Voordelen: betere gebruikerservaring, hogere conversie
  • Nadelen: prijs, complexiteit


Wat is het verschil tussen een adaptive en responsive website?

Bij een responsive website schaalt de website naar het formaat van het apparaat dat de bezoeker gebruikt om de website te bezoeken. Bij een adaptive website wordt de website aangepast op basis van de behoeftes van de gebruiker (ook per apparaat), om een ultieme gebruikerservaring te creëren.


Samengevat:

Responsive = best reading experience
Adaptive = best user experience


Wat is de beste keuze: responsief of adaptief?

Of je een responsive website of een adaptive website moet laten ontwikkelen hangt in de basis af van de doelstellingen die je hebt voor je bedrijf. Ook het budget en de behoefte van jouw doelgroep zijn belangrijk.

Wanneer je bijvoorbeeld een website hebt met veel informatie over het bedrijf, producten, werkingen e.d., dan kan een responsive website al voldoende zijn. Maar, als je weet dat je (potentiële) klanten de website primair op mobiel gebruiken om de juiste informatie over producten te zoeken én veel minder voor algemene informatie over het bedrijf. Dan kan overwogen worden om een unieke mobiele ervaring te bouwen met de focus op het makkelijk vinden van productinformatie.  

Let op, de prijzen tussen responsive en adaptive website kunnen behoorlijk uiteenlopen. In feite komt het ontwikkelen van een responsive website neer op het ontwikkelen van één website die overal representatief is. Bij het ontwikkelen van een adaptive website wordt er per device een unieke experience ontwikkeld. In feite betekent dit dat er per apparaat een unieke website wordt ontwikkeld.


En mobile first dan?

Bij mobile first nemen we de mobiele website als basis om de desktopwebsite te ontwikkelen. Mobile first is een trendy term die maar al te graag door ontwerpers en webbureaus op tafel wordt gegooid. Alsof mobile first opeens de heilige graal is en dat elk bedrijf dit principe zou moeten toepassen.

De realiteit is dat er geen one-size-fits-all is. Bij diezit. gebruiken we daarom liever user first. Bij user first gaat het om nadenken wat de gebruiker wil en verwacht, én welk apparaat het belangrijkste is voor deze doelgroep. Het antwoord op die vragen bepaalt welk device centraal moet staan en of je een responsive of adaptive website nodig hebt. 


Conclusie

Voor de meeste websites is een responsive website een prima startpunt. Een adaptive website laten maken is vooral waardevol als blijkt dat dit een toegevoegde waarde heeft voor de gebruikerservaring van de klant. Elk bedrijf is uniek en een adaptive website kent daarom altijd unieke vragen.

Om ervoor te zorgen dat je de juiste website laat bouwen, een die daadwerkelijk resultaat oplevert, hebben we een checklist opgesteld met een aantal essentiële onderwerpen waaraan je moet denken bij het laten bouwen van de juiste website.

belangrijkste zinnen markeren

Tomas Bloem

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist

Zorg dat u de juiste website laat bouwen.

Download de checklist