• Marketing
  • Online marketing
  • Websites

Is jouw website toe aan vernieuwing?

Terug naar overzicht

Frank – oprichter van zijn eigen bedrijf met 23 geweldige collega’s – zit samen met zijn vrouw op het terras te genieten van zijn verse jus d'orange. Een tijd geleden investeerde Frank in een nieuwe website en het resultaat mocht er wezen. Zijn inbox stroomde over met complimenten. Het leverde zelfs een aantal nieuwe klanten op. Sindsdien loopt alles op rolletjes dus sindsdien is er weinig aan de website gedaan.

Net als hij een slok wilt nemen hoort Frank iemand op het terras zeggen: ‘heb je de nieuwe website van Planeer al gezien?’ Zijn nieuwsgierigheid is direct gewekt want Planeer is zijn grootste concurrent. Hij zet zijn glas weer neer, pakt de telefoon en surft naar de website.

Grappenmakers, zo lijkt het net alsof ze veel beter zijn dan ons… dat zijn ze helemaal niet.’ Denkt hij bij zichzelf. Naarmate hij er langer over nadenkt groeit zijn angst. ‘Straks denkt mijn doelgroep dat Planeer ook echt beter is dan ons!’ 

Er is natuurlijk maar één vraag die sindsdien bij Frank leeft: ‘moeten wij onze website ook vernieuwen?’ Die vraag lijkt simpel vraag, maar hoe beoordeel je dat als je geen marketeer of webbouwer bent? Frank besloot een marketingbureau in de arm te nemen. 

Dit zijn 8 symptomen (en bijbehorende acties) om te beoordelen of jouw website toe is aan een update.


Symptoom 1: Je website levert niets op.

Een goede website is veel meer dan alleen een mooi plaatje; hij levert je iets op. Meer omzet of meer leads bijvoorbeeld. Levert hij niets op, dan is dat een goede reden om je website aan te pakken.

Naast marketing of sales doelstellingen kan je website ook op andere manieren bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Bijvoorbeeld door efficiëntie van collega's te verhogen met maatwerk software. Of bijvoorbeeld de klant beter bedienen met unieke functionaliteiten zoals het kunnen ontwerpen van je eigen kast.

Actie: breng de doelstellingen per afdeling in kaart om te beoordelen hoe (en of) je website daaraan bij kan dragen. Breng ook de behoeftes van je klanten in kaart, bijvoorbeeld met de Waardepropositie Canvas van Strategyzer, om functionaliteiten te bedenken die de klant nog beter van dienst zijn.

Welke website heb ik nodig?


Symptoom 2: Je website weerspiegelt je merkidentiteit niet.

Een website is een belangrijk kanaal voor mensen die een beeld willen krijgen van jouw bedrijf. Op basis van wat ze zien, beoordelen ze of jij of je concurrent de beste keuze voor hun is. Bij die beoordeling zoeken ze echter niet alleen of je de beste oplossing biedt, maar ook of ze je kunnen vertrouwen.

Het gebeurt vaak dat bedrijven tijdens een-op-een-gesprekken levendig uit kunnen leggen waarom de kwaliteit van hun producten of diensten zo belangrijk is, maar dat hun website precies het tegenovergestelde uitstraalt. Bijvoorbeeld omdat hij verouderd is, vol met fouten staat of simpelweg niet goed werkt. Hierdoor kan je klanten mislopen en daarnaast maak je sales lastiger.

Actie: Vraag je huidige marketingbureau (of ons) eens om te beoordelen in hoeverre je merkidentiteit echt goed in de website terugkomt.


Symptoom 3: Commentaar over gebruiksgemak of ontwerp.

Als je eens (of vaker) hebt gehoord zoals dat jouw website onduidelijk is of dat het ontwerp is verouderd dan is het tijd om hier goed naar te laten kijken.

In verreweg de meeste gevallen delen mensen hun (negatieve) ervaringen niet uit zichzelf. Sterker nog, als mensen tijdens een eerste ervaring ergens tegenaanlopen zijn ze vaak al weg voor je ze überhaupt kunt spreken. Wij begrijpen dat het niet leuk is om te horen, maar als één iemand dit met je heeft gedeeld, is de kans groot dat er veel meer mensen zo over denken.

Heb je een webshop? Dan is dit een extra belangrijk symptoom. Een ongebruiksvriendelijk bestelproces is een veelvoorkomende reden waarom mensen uiteindelijk geen aankoop doen.

Actie: laat een UX-designer en digital designer je website analyseren en een lijst maken met verbeterpunten. Breng per punt de impact (wat levert de aanpassing je op) en de benodigde resources (uren of euro’s) in kaart zodat je kunt beoordelen welke punten de moeite waard zijn en waar je moet beginnen.


Symptoom 4: Lage ROI op je online marketing.

Stel, je schakelt een online marketeer in (Sanne bijvoorbeeld) om meer leads via de website te genereren met socialmedia-advertenties. Je ziet dat het aantal vertoningen en kliks elke maand toeneemt. Toch merk je dat het aan het einde van de streep nog weinig oplevert en zie je een hoge bounce rate op de pagina terug.

Het kan zijn dat de online marketeer de verkeerde mensen bereikt waardoor ze op je website denken: ‘nee, dit is niets voor mij’. Maar als je een ervaren marketeer in dienst neemt is die kans klein. In dat geval kan het goed zijn dat jouw website voor verbetering vatbaar is.

Actie: Laat een (full service) marketingbureau beoordelen waar de grootste verbeterpunten liggen. Je kunt ook direct een online marketeer inschakelen, maar de kans dat zij het vanuit verschillende perspectieven bekijken (copywriting, vormgeving of user experience bijvoorbeeld) is klein. Een marketingbureau – zoals wijzelf – bekijkt jouw website met verschillende brillen en zorgt ervoor dat je precies weet waar jouw kansen liggen.


Symptoom 5: Je website is langzaam.

We zijn gewend geraakt aan snelle websites. We verwachten ook snelle websites. Niemand heeft zin of tijd om te wachten. Sterker nog, Google geeft je zelfs strafpunten als je website te langzaam is waardoor hij minder hoog in zoekresultaten komt. Als een website te traag voelt, haken we af. We hebben immers een zee aan alternatieven binnen klikbereik.

De laadtijd van je website wordt beïnvloed door een hoop verschillende dingen. Heb je bijvoorbeeld veel plugins? Grote kans dat dit de laadsnelheid vertraagd. Zijn de afbeeldingen geoptimaliseerd voor web of zijn ze meerdere MB’s? Wordt er gebruik gemaakt van lazyloading? Zit er onnodige code in de techniek die niet meer nodig is?

Actie: laat een webbouwer (Laurens bijvoorbeeld) grasduinen door je website om te beoordelen welke onderdelen in je website de laadtijd beïnvloeden.


Symptoom 6: Je website werkt niet goed op mobiel.

Gemiddeld worden websites meer via de telefoon bekeken dan via desktop. Uiteraard verschilt dit per bedrijf, maar in alle gevallen moet je rekening mee gehouden worden met mobiel websiteverkeer. Ook Google beoordeeld jouw website hierop.

Je hebt twee smaken om jouw website per device bereikbaar te maken; responsive en adaptive. Responsive websites zijn het meest betaalbaar. Responsive websites schalen als het ware de onderdelen van desktop naar mobiel of vice versa. Adaptive websites zijn eigenlijk uniek ontworpen voor de verschillende devices en houden meer rekening met de verschillende behoeftes per device.

De website van een dierenarts wordt op de computer bijvoorbeeld vooral gebruikt om meer informatie in te winnen en mobiel juist voor om contact gegevens te vinden. In dat geval kan het slim zijn om op mobiel de opbouw van de website aan te passen zodat de ‘bellen’ en ‘afspraak maken’ knoppen altijd duidelijk zichtbaar zijn.

Actie: Laat allereerst beoordelen of je website goed scoort op mobiel. Als de bounce rates per device bijvoorbeeld veel verschillen kan het zijn dat de website op mobiel niet goed functioneert. Laat je vervolgens ook adviseren of responsive genoeg is, of dat er misschien kansen liggen voor een adaptive website.


Symptoom 7: Het kost je veel tijd en moeite je website bij te houden.

Met een Content Management Systeem (CMS) kun je je website bijhouden. Maar niet elk CMS is even gebruiksvriendelijk. Als je veel bezig bent met het beheren van je website dan is niet fijn als je nutteloze uren kwijtraakt omdat het CMS traag of onduidelijk is. Tijd is immers geld.

Welk CMS is voor jou het beste? Dat verschilt. Als wij Wordpress websites bouwen kiezen we voor Elementor. Die geeft ons namelijk alle creatieve vrijheid en als het staat is het aanpassen van de website voor de klant eenvoudig. Als we maatwerk websites maken kiezen wij voor het October CMS. Dit geeft onze techneuten alle ruimte om unieke functionaliteiten te bouwen en complexe koppelingen te maken.

Actie: hou eens bij hoeveel tijd (en frustratie) het beheren van jouw website kost. Leg dit bij een goed webbureau neer om te beoordelen of er een beter alternatief is. Wellicht kun je duizenden euro’s per jaar besparen.


Symptoom 8: Slecht vindbaar in Google.

Als je investeert in je website, wil je waarschijnlijk ook dat je doelgroepen op je website komen. Maar dan moeten ze je website wel kunnen vinden. Als je website hier niet op ingericht is, kan je daar alleen met Zoekmachine Advertenties (SEA) voor zorgen en dat kost een geld.

Grote kans dat je ook organisch gevonden wil worden, zonder daar constant voor te betalen. Om organisch vindbaar te zijn in Google moet de website technisch geoptimaliseerd zijn (SEO) en inhoudelijk aansluiten bij de doelgroep (content). Beide zijn belangrijk, maar als je moet kiezen adviseren wij veelal te starten met content. Waarom? Omdat ook andere marketingstrategieën (zoals SEA) profiteren van goede content.

Actie: breng de doelgroepen en hun zoekgedrag in kaart. Beoordeel vervolgens of de inhoud (van homepagina, tot blogs en landingspagina’s) op hen aansluit. Verplaats jezelf in hun schoenen om te beoordelen of wat jij logisch vindt ook logisch is voor je doelgroep. Of schakel een online marketeer in om je hiermee te helpen.


Hoeveel symptomen herken jij?

Als jij je net als Frank afvraagt of je een hele nieuwe website nodig hebt, dan ben je niet de enige. Als je ooit geïnvesteerd hebt en er vervolgens geen onderhoud meer aan gepleegd hebt of vernieuwing hebt aangebracht kan het zijn dat die tijd is aangebroken.

Als je een van de bovenstaande symptomen herkend of als je gewoon nieuwsgierig bent naar eventuele kansen dan is het waardevol om met je marketingpartner (of met ons natuurlijk) om tafel te gaan zitten. Wij helpen je graag met het in kaart brengen van jouw kansen en gevaren.


Ons advies.

Als je het maximale rendement uit je website wilt halen, is het verstandig om af te stappen van het idee dat een website een eenmalige investering is. Net als met alle andere dingen heeft jouw website constant onderhoud en vernieuwing nodig om relevant te zijn voor je doelgroepen en concurrentie voor te blijven. Dit noemen wij Growth Driven Design.

Download de whitepaper.


belangrijkste zinnen markeren

Tomas Bloem

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist.