• Marketing
  • Online marketing
  • Marketing

maak van je inhaakmarketing geen afhaakmarketing.

Terug naar overzicht

Inhaakmarketing is van alle tijden, maar de afgelopen jaren nam de populariteit aanzienlijk toe. Sterker nog: vorig jaar gaf 57% van de bedrijven aan gebruik te maken van inhaakmomenten. Aldus Adformatie. Steeds vaker zie je ludieke campagnes op Valentijnsdag, 1 april of het EK. Denk bijvoorbeeld aan de geweldige 1 april campagnes van Coolblue. 


We zijn benieuwd wat ze dit jaar voor ons in petto hebben!

Coolblue is natuurlijk niet de enige die van wanten weet. Op Blue Monday passeerde er bijvoorbeeld genoeg andere leuke voorbeelden de revue.

Zo gek is de toenemende populariteit natuurlijk niet. Marketingafdelingen staan immers voor een steeds grotere uitdaging. Er moet steeds meer (originele) content online geplaatst worden en het moet ook alsmaar‘leuker’ worden. Hoe val je anders op in een zee aan zenders?! Inhaakmomenten maken dat wat meer behapbaar.

Wat wel opvalt is dat er steeds verder gekeken wordt dan de voor de hand liggende data. We beginnen te begrijpen dat tijdens een stortvloed van inhakers op Black Friday opvallen er niet bepaald eenvoudiger op wordt. Gelukkig is de keuze reuze; Dag van de Baard, Pindakaasdag, CAPSLOCKDAG, Wereldmeisjesdag, … opties genoeg.

Maar, niet elk inhaakmoment is geschikt!


maak van inhaakmarketing geen afhaakmarketing.

De kunst van goede inhaakmarketing is om de juiste inhaakmomenten te vertalen naar creatieve uitingen. Dat begint met het kiezen van relevante inhaakmomenten (zowel voor het merk als voor de doelgroep) en eindigt bij het verzinnen van een campagne die de aandacht pakt. Een goede inhaker is creatief, origineel, onderscheidend, passend, relevant en vooral mooi gemaakt.

Daarom kiest Coolblue bijvoorbeeld voor 1 april. Het past bij hun merkessentie: alles voor een glimlach. En ze zeggen niet gewoon dat het 1 april is, maar houden ons écht voor de gek. Show, don’t tell. Al snappen we allemaal wel dat Coolblue niet écht de concurrentie met Uber en Lyft aangaat. Toch?!

Als je ongeloofwaardige inhaakmomenten kiest of als de uitwerking te flauw is sla je de plank mis. Als het voor mensen voelt als een ‘moetje’ kunnen mensen juist gaan afhaken. Het is dus niet genoeg om alleen te vertellen dat het Praat Als Een Piraat Dag is. Ga een stapje verder, kies het juiste inhaakmoment en wees creatief.


laat je inspireren of maak het inspirerend. 

Je kunt zeker zonder inhakers. Maar, als je dan toch inhaakmomenten gebruikt heb je als je het ons vraagt twee opties:

  1. Maak het inspirerend: campagnes
  2. Laat je inspireren: content

1. maak het inspirerend: campagnes

Opvallen is een van de grootste uitdagingen van marketing. Daarom is het inschakelen van een goed marketing- of reclamebureau zo waardevol. Zij helpen niet alleen je SEA-advertenties op te zetten, maar juist de campagnes te verzinnen die de aandacht van je doelgroep pakken.

Wil je dit zelf oppakken dan kan een inhaakmoment je helpen. Zorg er in dat geval voor dat de uitvoer creatief is, onderscheidend is, dat iedereen ‘m begrijpt en het past bij het merk en je doelgroep.

Als je liever een marketingpartner wil die dit voor je oppakt? Laten we dan eens kennismaken. We denken graag met je mee. Misschien krijgen we ter plekke al geniale ingevingen. 



2. veel content online moeten zetten

Frequent en consistent in beeld blijven is nog zo’n uitdaging van marketing. Zeker online. Doe je dit niet, dan wordt een top of mind positie bouwen en behouden zo goed als onmogelijk.

Als je veel moet posten kan het alleen een uitdaging worden om constant originele berichten te bedenken. Het is niet nodig om altijd nieuwe dingen te bedenken. Sterker nog, het is juist goed om een bepaalde lijn in je communicatie te houden. Zoals bijvoorbeeld onze hapklare marketing brokken op LinkedIn. Maar je wilt zo nu en dan ook wat variatie in de keuken en dan kan wat inspiratie wel fijn zijn.

Als je dus veel content online moet zetten kunnen inhaakmomenten helpen.

Zorg ervoor dat je niet compleet volledig afhankelijk bent van inhakers. Als je geen continuïteit in je communicatie hebt en eens per week (of vaker) nieuwe berichten moet bedenken kom je vroeg of laat in de penarie. Als je nog een marketingplan nodig hebt, neem dan eens contact op. Of download ons marketing werkboek: De Marketing Gids.


don’t force it!

Als een inhaakmoment past bij je merk, zeker doen, maar forceer het niet. Inhaken om het inhaken verslaat het doel van marketing. Als het maatschappelijke thema’s zijn kun je mensen snel behoorlijk tegen de haren instrijken. En als je inhaakt, zorg er dan voor dat het geloofwaardig is.


bron: Adformatie

belangrijkste zinnen markeren

Tomas Bloem

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist

Download de inhaakkalender poster.

Andere formaten