MEER WETEN?
Artboard 5

alle diensten  >  branding  >  merkstrategie

Merkstrategie

Succesvolle merken varen een duidelijke koers. Ze weten waar ze mee bezig zijn en maken doelbewuste keuzes in wat ze wel- en juist niet doen. En dat alles met één reden: het bouwen van een sterk merk. Daarachter zit een doordachte merkstrategie. Een strategie met een duidelijk doel. Maar wat is een merkstrategie eigenlijk? En wanneer zijn merkstrategieën goed? En misschien belangrijker: hoe creëer je een effectieve merkstrategie?

merkstrategie-merkstrategieen-diezit-deventer

waarom is een merkstrategie zo belangrijk voor het bouwen van een merk?

Een merkstrategie is belangrijk voor uw merk, omdat het de absolute basis vormt van álles dat u doet en communiceert. Het is het pad dat bewandeld moet worden om uw doelen te behalen. Of dat nu meer klantloyaliteit is of meer brand awareness. Een merkstrategie bepaalt hoe alle onderdelen van uw merk zich tot elkaar verhouden om die doelen te behalen en maximale blijvende impact te creëren. 

Een goede merkstrategie zorgt er tevens voor dat marketing en de invulling daarvan stukken makkelijker wordt. Er is tenslotte al bepaald waar u naartoe wilt en u kunt daarom andere mensen, intern en extern, beter mee krijgen. 

Hoewel het soms lijkt alsof je er ook kan komen met enkel flitsende campagnes en een leuk verhaaltje is dat niet het geval. Als het doel en de route onduidelijk is ben je met losse flodders aan het schieten. Strategie is altijd het fundament voor een sterk merk.

wat is een merkstrategie?

In een notendop; een merkstrategie is de koers die het bedrijf/merk vaart om één of meerdere doelen te behalen. Des te duidelijker die koers in kaart is gebracht, hoe korter het pad naar een sterk en succesvol merk. Een goede merkstrategie vraagt scherpe keuzes. Of zoals de merkgoeroe Marty Neumeier het zo mooi in zijn boek verwoorde: Focus, focus & focus (Neumeier, 2005). Alles moet precies op elkaar afgestemd zijn.

Het doel van een merkstrategie

Het doel van een merkstrategie is om een plek in het hoofd en het hart van mensen toe te eigenen. Een unieke, duidelijke, relevante en gunstige plek. Met als uiteindelijke doel om een relatie te bouwen tussen merk en mens, merkambassadeurs te creëren en impact te maximaliseren.

merkstrategie-koers

merkstrategie-positionering

het verschil tussen merkstrategie en positionering

Het begrip merkstrategie wordt veelal samen genoemd en verward met positionering. Hoewel ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, zijn het twee andere begrippen. Merkpositionering is de stip aan de horizon; het einddoel waar u naartoe werkt. Het zijn de associaties die u op wilt wekken bij uw doelgroepen en de plek in hoofden van die doelgroepen die je wilt claimen. De merkstrategie is het pad daarnaar toe. Het pad dat afgelegd moet worden om zo effectief mogelijk van de huidige situatie naar de gewenste positionering te komen.


let op! Het is een continue proces

Merkstrategie is geen enkele handeling! Het uitvoeren van een merkstrategie is een continu proces. Een waarin je scherp moet blijven monitoren om te zien of alles nog goed gaat. Of dingen wel werken. De wereld verandert tenslotte continu en ook je merk evolueert door de stappen die je zet. Lees hier meer over de nieuwe manier van brand management.

Om dit proces te vergemakkelijken en versnellen hebben we bij diezit. voor ons platform Abrnd het Lean Branding model ontworpen (Bloem, 2018). Het model is een vertaling van het strategisch management model dat al sinds jaren de standaard is voor het managen van merken.

Lean-branding-model-diezit-tomas-bloem

merkstrategie%20proces%20diezit%20deventerbigger

de hamvraag: hoe kom je tot een goede merkstrategie?

De grote vraag voor alle bedrijven is natuurlijk: hoe dan? Helaas is er op die vraag niet één antwoord. Elk bedrijf is anders, de markt die ze willen veroveren ook, en de concurrentie dus ook. Maar, in essentie bestaat het ontwikkelen van een complete merkstrategie uit drie onderdelen:

1. Merkidentiteit
De kern van elk merk is de merkidentiteit. Daarom begint uw proces bij het in kaart brengen daarvan. Waar staat het merk voor? Wat zijn de visie en missie? Wat zijn de kernwaarden? Wat is het karakter van het merk?

2. Merkpositionering
Wanneer we het merk in kaart hebben gebracht, kijken we naar de buitenwereld; uw doelgroepen, de markt en de concurrentie. Op basis van deze analyse ontwikkelden we uw merkpositionering; de  stip aan de horizon die u aan het einde van de rit wilt behalen. We kijken naar de onderscheidende merkelementen (Romaniuk, 2018) en hoe we uw merk het beste kunnen differentiëren, relevant kunnen maken en positioneren in de hoofden van uw doelgroep. 

3. Merkprogramma
Een droom blijft een droom wanneer er niet actief aan wordt gewerkt. Daarom ontwikkelen we een pragmatische en actiematige roadmap die (op de lange termijn) alle strategische stappen bevat om de positionering in álles dat je doet tot leven te brengen. Zo weet je precies wat je wanneer in het proces moet doen. En dat maakt het cirkeltje rond.

Als deze stappen zijn doorlopen ontwikkelen onze artdirectors en conceptontwikkelaars het merkconcept. Of in andere bewoording: de creatieve en communicatieve vertaling van de merkstrategie. En daarna vertalen we het steeds verder door naar de merkbeleving; van huisstijl tot middelen en campagnes.


Abrnd & Lean Branding

Bij diezit. hebben we een methodiek ontwikkeld (en platform) om sterke merken te bouwen; Abrnd & Lean Branding. Op deze manier zorgen we ervoor dat uw merk het maximale resultaat en rendement voor uw onderneming oplevert. En uiteraard voor zo laag mogelijke kosten. Het merk wordt de essentie 

Je merk als totaalbeleving. Van product tot presentatie, van medewerkers tot meerjarenplan. Van huisstijl tot merkstrategie. Van merkpositionering tot de merkmanagement. 

abrnd-demo-small

benieuwd waar u aan moet denken bij het bouwen van een sterk merk?

Download de gratis branding checklist met essentiële richtlijnen!


Meer weten hoe de juiste merkstrategie uw organisatie naar een hoger niveau kan tillen?

Neem contact met ons op en maak een afspraak. Geheel vrijblijvend uiteraard.