GRATIS VOORSTEL

merknaam of bedrijfsnaam bedenken voor uw organisatie?

Gratis voorstel aanvragen

Een merknaam is misschien wel je belangrijkste en beste marketingmiddel. Als het impact maakt en makkelijk te onthouden is kun je snel een top-of-mind positie krijgen. Is hij moeilijk te onthouden, dan kan dit je marketing juist extra duur maken. Denk dus goed na over welke bedrijfsnaam/merknaam het beste past. Je zit er tenslotte voor een lange tijd aan vast. 

Welstee-betekenis-naam

waarom is een goede merknaam bedenken belangrijk?

Een bedrijfsnaam/merknaam is een van de eerste dingen waar jouw doelgroepen mee in aanraking komen. En net als bij namen van mensen roepen merknamen direct associaties bij ons op. Zowel positief als negatief. De klank kan bepalen hoe het overkomt en ook de betekenis en lading van het woord zelf hebben een impact over hoe jouw bedrijf overkomt. Hoe beter de naam past bij het bedrijf/product/dienst, hoe logischer en betrouwbaarder het voor de ontvanger voelt. Denk dus goed na, een eerste indruk maak je tenslotte maar één keer.

wat maakt een bedrijfsnaam goed?

Er zijn uitzonderingen van bedrijven die binnen een paar uur de perfecte merknaam weten te verzinnen. Maar, in 99% van de gevallen komt er niet zomaar plots een geniale ingeving om de hoek kijken. Om zoiets belangrijks aan toeval over te laten zouden wij niet zo snel adviseren. 

Om het succes van jouw merknaam te verzekeren houden wij rekening met een aantal vereisten. Hoewel we niet altijd aan alle vereisten kunnen voldoen, proberen we er zoveel mogelijk af te vinken. Hiernaast vind je de 8 van die vereisten.

  • Hou het kort - Het moet in een oogopslag te lezen en begrijpen zijn.
  • Vertaal de identiteit - De merknaam moet passen bij de identiteit van je merk.
  • Enthousiasmeer - De naam moet mensen inspireren.
  • Hou het simpel - Namen met allemaal cijfers en tekens zijn moeilijk te onthouden.
  • Onderscheidend - De naam mag niet lijken op die van een concurrent.
  • Onderscheidend 2 - Pas op dat je merknaam niet op die van een ander bekend merk lijkt.
  • Duurzaam - De naam moet tijdloos zijn en niet trendgevoelig.
  • Vermijd humor - Niet iedereen heeft dezelfde humor... hou daar rekening mee.

zo verzin je een goede bedrijfsnaam.

Na 11 jaar ervaring in de marketingwereld hebben we bij diezit. een proces ontwikkeld om efficiënt en effectief tot de ideale merknaam/bedrijfsnaam te komen. De vaste werkwijze zorgt ervoor dat onze klanten zeker kunnen zijn van het optimale resultaat zonder dat dat ten koste gaat van onze creativiteit.


neem contact op.

Wilt u meer informatie over hoe wij u kunnen helpen met het verzinnen van een sterke merknaam? Neem dan (vrijblijvend natuurlijk) contact op met een van onze collega's.