TIPS & TRICKS

DIENSTEN > MERK > Merkidentiteit

merkidentiteit, merkprofilering, identiteit van een sterk merk 

Sterke merken zijn onderscheidend, relevant, geloofwaardig, gemakkelijk te onthouden en  misschien wel het belangrijkste – ze betekenen iets voor de doelgroep. Natuurlijk speelt de buitenkant daarbij een rol. Maar de kracht zit aan de binnenkant: de merkidentiteit.

Wat is een merkidentiteit eigenlijk? En hoe ontwikkelt u een krachtige beste merkidentiteit voor uw organisatie?

wat is een merkidentiteit?

Merkidentiteit klinkt al best gewichtig, vindt u niet? Andere woorden zijn: merkprofiel, merkkern, merk-DNA of merkessentie. Wat betekent het?

Heel kort: een merkidentiteit is wie u wilt dat het merk is. Iets langer: een merkidentiteit weerspiegelt het DNA van een bedrijf, inclusief visie, drijfveren, waarden en overtuigingen. Met uw merkidentiteit laat u zien waar u voor staat en waar u voor gaat.  

Een merkidentiteit omvat elementen zoals kleur, ontwerp, logo, naam, symbolen en een slogan. Maar, het bevat ook de ontastbare elementen zoals het denken en voelen van de organisatie (Keller, 2018).

De merkidentiteit is de verzameling merkelementen die bijdragen de brand awareness (herkenning en onthouden) en het imago van het merk.

Het gaat dus veel verder dan een logo of huisstijl. Uw merkidentiteit komt terug in alle communicatie, in de uitstraling van uw gebouw - of foodtruck – maar ook in hoe u uw producten en diensten produceert. Doet u bijvoorbeeld aan duurzaamheid?

het verschil met een visuele merkidentiteit.

Online vind je veel artikelen over merkidentiteit en veelal gaan die enkel over de visuele aspecten van een merk. Dit klopt dus niet. De merkidentiteit is dus 'hoe je gezien wilt worden' en bevat dus ook de ontastbare elementen.

Wanneer we het hebben uitstraling (waar de huisstijl weer een onderdeel van is) dan hebben we het over visuele merkidentiteit.

de voordelen van een sterke merkidentiteit.

Een goede merkidentiteit zorgt ervoor dat alles wat u doet herkenbaar is en de juiste energie opwekt bij zowel uw medewerkers als uw doelgroep. Het is het kloppende hart van uw organisatie. En als alles klopt, is uw merkidentiteit de sleutel tot het succes van uw onderneming.

wordt als waardevol ervaren door uw doelgroep
Een sterke merkidentiteit vertegenwoordigt waarde en relevantie. Het geeft mensen een goed gevoel bij uw bedrijf, product of dienst en bindt hen aan uw merk.

onderscheidt u van de concurrentie
Een krachtige merkidentiteit onderscheidt u – soms al in één oogopslag - van anderen.

wordt beter en sneller onthouden
Even opvallen is niet moeilijk: echt gezien worden en onthouden worden op de manier waarop uw merk is bedoeld, is de uitdaging. Met de juiste merkidentiteit kan dat.

zorgt voor meer en snellere conversie
U wilt uw doelgroep niet alleen bereiken, maar ook tot actie laten overgaan. Een krachtige merkidentiteit overtuigt uw doelgroep en verhoogt de conversie.

bespaar kosten
Een sterke en herkenbare merkidentiteit zorgt ervoor dat u steeds minder aan marketing hoeft uit te geven voor hetzelfde resultaat.

biedt prijsvoordelen
Als de merkidentiteit waarde toevoegt, kunt u hogere prijzen vragen.


merkidentiteit: consistentie cruciaal.

Een goed doordachte merkidentiteit is niet alleen of vooral het resultaat van een sterk staaltje creativiteit, maar biedt focus en consistentie (Neumeier, 2015). Dat is cruciaal voor het lange termijnsucces van uw merk en uw bedrijf.

Wanneer concurrenten halsoverkop achter trends en kansen aan rennen, blijft u uitgaan van uw eigen kracht. Zo zorgt u voor geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en herkenbaarheid van uw merk.

Belangrijk daarbij is dat de merkidentiteit niet alleen in de buitenwereld leeft, maar ook wordt begrepen en gedragen door uw medewerkers (Nicholas Ind). Hoe consistenter het beeld zowel binnen als buiten, hoe krachtiger en succesvoller het merk.

golden-circle-simon-sinek-diezit
branding-merken-laten-bouwen-diezit-marketing-communicatie-bureau-deventer-2
abrnd-demo-small

een merkidentiteit bepalen?

Dat begint bij uzelf. Bijvoorbeeld met een droom, een drijfveer, of een neus voor een niche. Die vertalen zodat anderen hetzelfde voelen en willen, noemen sommige mensen een kunst. Wij bij diezit. zien het als een vak.   

We helpen u graag en deskundig bij het woorden, handen en voeten geven van uw merkidentiteit. Dat hoeft niet altijd de hoofdprijs te kosten. Om bedrijven op een laagdrempelige en betaalbare manier te helpen bij het creëren van een succesvolle merkidentiteit, hebben we een platform ontwikkeld: Abrnd. Hier kunt u eenvoudig alle stappen doorlopen die nodig zijn om uw merkidentiteit te definiëren. Van daaruit bouwt u verder, met precies zoveel ondersteuning als u zelf wilt.

 Wilt u weten hoe u uw merkidentiteit kunt versterken?

 Neem contact op

benieuwd waar u aan moet denken bij het bouwen van een sterk merk?

Download de gratis branding checklist met essentiële richtlijnen!

Helen - Scholten Medical

Nadat diezit. onze nieuwe merkidentiteit naar een hoger niveau heeft getild, merken we direct meer resultaat.

Helen - Scholten Medical

Kirstin - dess Kirstins

Dankzij de rebranding van mijn merk kreeg ik in de eerste week al 500% meer aanvragen.

Kirstin - dess Kirstins

benieuwd waar u aan moet denken bij het bouwen van een sterk merk?

Download de gratis branding checklist met essentiële richtlijnen!


verbeter uw marketingresultaat met pragmatische tips & tricks

Meld u aan voor onze wekelijkse mailing met tips & tricks over content, SEO, SEA, websites, drukwerk, branding en nog meer marketing gerelateerde onderwerpen.