ontmoet Tomas.
brand marketing specialist

Boeken, boeken en nog meer met name marketing gerelateerde boeken. Het bureau van Tomas ziet er uit als de opslagruimte van managementboek.nl. Zijn honger naar kennis en nieuwe invalshoeken is haast niet te stillen. Het mooie daaraan is dat hij niets liever wil dan de opgedane kennis met ons delen. En dat vinden wij fijn, heel fijn zelfs. 

Tomas legt de lat heel hoog, zeker voor zichzelf, waardoor hij al zijn collega’s inspireert en motiveert om er maximaal voor te gaan. Hij is ongeveer de enige Nederlander die baalt van een verplichte vrije dag, werkt meer uren dan een Japanner maar is daarnaast een ontzettend fijne en niet weg te denken diezit. collega. Wie wil daar nou niet mee samen werken.


de toekomst van marketing.


Toen ik jaren geleden een 9 haalde voor marketing zonder een boek open te slaan, kreeg ik het gevoel dat ik het vak helemaal in de smiezen had. Ik had er niet verder naast kunnen zitten.

Een paar jaar later kwam ik bij diezit. te werken waar ik de kans kreeg om 'mijn eigen droombaan' te creëren. Ik besloot de 10 beste boeken over marketing en branding aan te schaffen en ze van kaft tot kaft uit mijn kop te leren. Het doel was om de vraag te beantwoorden: wat is succesvolle marketing?

Een behoorlijke domper dus toen ik erachter kwam dat die '9' bijna geen enkele kennis van zaken vertegenwoordigde. Praktisch elk boek pretendeerde 'de waarheid' te hebben en stuk voor stuk spraken ze elkaar tegen. Ik zag door de bomen het bos niet meer.

Wat begon met 10 boeken groeide uit tot een waar probleem wat de Japanners tsundoku (積ん読) noemen; leesmateriaal kopen, maar simpelweg niet alles (kunnen) lezen.

7 jaar later, met een gemiddelde werkweek van 100 uur, durf ik eindelijk zeggen dat de enorme hoeveelheid informatie heb kunnen ontrafelen en de meeste losse eindjes aan elkaar heb kunnen knopen. Zij het ten koste van mijn sociale leven... 

Wees gerust, ik zal niet dezelfde fout maken als tijdens mijn bedrijfskunde studie. Marketing is een relatief nieuw speelveld en is nog lang niet uitontwikkeld. Elke dag doen we nieuwe onderzoeken en ontdekkingen en elke dag zal ik bezig zijn met het vergaren van die nieuwe inzichten. Nieuwe manieren (zoals de komst van ML en AI) zullen ons vakgebied altijd veranderen. Daarvan ben ik mij bewust.

Oja, het antwoord! Wat is succesvolle marketing?

...

De hoe van marketing zal dus altijd blijven veranderen, de essentie van marketing is daarentegen altijd praktisch hetzelfde gebleven. Om dat te begrijpen hoeven we alleen te kijken naar hoe mensen zoals jij en ik keuzes maken. Marketing gaat namelijk om het beïnvloeden van die keuzes. Oftewel: het bouwen van vertrouwen.

Vroeger was een SEA-advertentie voldoende. Waarom zou je die tenslotte niet vertrouwen? Vandaag weten we wel beter. Hoop ik voor je althans. Voor elk type product hebben we tientallen alternatieven en in verreweg de meeste gevallen kiezen we niet voor het bedrijf die het hardst schreeuwt, maar voor het merk dat we vertrouwen. Begrijp me niet verkeerd... goede sales-gedreven advertenties kunnen prima werken, maar het is kortetermijndenken als je je enkel daarop richt.

De vraag die elke marketeer en ondernemer zichzelf moet stellen is: hoe zorg ik ervoor dat mijn doelgroep voor mij kiest? Welke keuzemomenten heeft hij/zij en wat kan ik doen om die keuzes naar mijn hand te zetten? Hoe bouw ik het vertrouwen in mijn merk?



Everyone chooses one or two roads in life – the old and the young, the rich and the poor, men and women alike. One is the broad, well-traveled road to mediocrity, the other the road to greatness and meaning.

- S. Covey


artikelen.

Conversie van je website verdubbelen

Weg met de marketingfunnel

Het is tijd voor een purpose, visie en missie die klopt.

Logo standaardisatie, de dood van merken.

Waarom merken zo goed werken: het brein.

7 zonden bij het bouwen van een herkenbaar merk.

Het nieuwe brand management.

Tomas Bloem
Tomas Bloem Brand Marketing Specialist

Neem contact op met