SCAN AANVRAGEN
Artboard 5

merkverhaal.

storytelling voor jouw merk.


Brand story. Merkverhaal. Corporate verhaal. Je hebt er vast weleens over gehoord. ‘Is het een trend? Je hoort ook zoveel over storytelling...’ Ons antwoord: nee. Er hangt al-tijd een verhaal vast aan jouw merk. Merken die de regie nemen, verzekeren zichzelf ervan dat het juiste verhaal bij doelgroepen in het hoofd en hart zit.


de elevatorpitch van jouw merk.

Een brand story is HET verhaal van jouw merk. Een goede brand story geeft inzicht in de diepere drijfveren achter het merk, het bestaansrecht, de waarde die je levert en welke problemen je oplost. Simpel gezegd: alles wat de klant over jouw merk moet weten. 

Door een duidelijk (en het liefst meeslepend) merkverhaal te creëren kun je meer impact maken bij je doelgroep. Een goede brand story raakt mensen op zo’n manier dat ze zich verbonden voelen met jouw merk. Hoe krachtiger het verhaal, hoe groter de impact, hoe sterker de verbinding.

Moet je een brand story hebben? Hm.. het woord ‘moeten’ willen we liever niet gebruiken. Maar we geloven wel in de kracht van een goed verhaal. Bovendien, door zelf je brand story te vertellen, voorkomt dat anderen je merk anders interpreteren dan je bedoeld hebt.

op zoek naar een meeslepend merkverhaal? Begin met een brand scan.

Elk merkverhaal begint bij een helder inzicht in jouw merk. Hoe zit jouw merkidentiteit in elkaar? Hoe is het merk gepositioneerd en wat is de waardepropositie? Benieuwd hoe die basis eruit ziet? Of wil je een keer sparren over merkverhalen? Vraag een Diezit Scan aan of neem contact op. 

scan aanvragen  contact

profielfotos-team-website-600x600-marcel

zolang er mensen zijn, vertellen ze elkaar al verhalen. verhalen zijn misschien wel de meest effectieve manier om informatie uit te wisselen.

rose - the art of immersion.

Brand Scan.

In de eerste stap brengen we het merk in kaart. We creëren een helder overzicht van je merkidentiteit, merkwaarden en positionering en de geschiedenis van je merk. We stemmen dit constant met je af zodat we zeker weten dat we de spijker op de kop slaan.

Doelgroep.

Een goed verhaal sluit aan bij degene met wie je het verhaal deelt. We brengen daarom de doelgroep in beeld tot en met de kanalen die ze gebruiken. Zo krijg je helder in kaart wie de karakters in jouw verhaal zijn.

Concept.

We maken een eerste voorzet van jouw merkverhaal waarin we de belangrijkste merkelementen verwerken. Van geschiedenis en visie tot de merkessentie en merkbelofte.

Eindredactie.

Wanneer het verhaal goed in elkaar steekt verwerken we jouw tone of voice en verwerken we de laatste feedback. Indien wenselijk schakelen wij ons netwerk aan copywriters in om jouw merkverhaal net een stukje verder te brengen.

Vertalingen.

Als je merkverhaal eenmaal staat kun je ervoor kiezen om per kanaal te kijken hoe die verteld moet worden. Je kunt bijvoorbeeld blogs laten schrijven of slideshows voor op LinkedIn laten ontwerpen op basis van je huisstijl.


Meer over huisstijl

Vastleggen.

We slaan jouw merkverhaal online op in ons brand management platform. Hier kun je altijd bij en zorgt ervoor dat eventuele aanpassingen simpel (door ons of anderen) gedaan kunnen worden.


Meer over Abrnd

gerelateerde cases.

merken met een mooi verhaal.

verhalen onthouden we gemakkelijker dan ‘droge, neutrale informatie’.

Met een sterke brand story neem je mensen mee in de wereld van jouw merk. Je laat hen als het ware door de ogen van je merk naar de wereld kijken. Zodat ze zich kunnen inleven in wat jouw organisatie beweegt en waar het merk voor staat. 

Een goed – en goed verteld! – verhaal heeft het vermogen om mensen te inspireren.

Door een geloofwaardig en levensecht merkverhaal te ontwerpen voelen mensen zich aangesproken en kunnen mensen zich associëren met jouw merk. Daarom moet elk woord en elk beeld raak zijn. Niet alleen inhoudelijk, maar ook in de vorm. De stijl, de toon. Kortom, de HOE bepaalt mede het effect op de lezer, luisteraar of kijker.

brand story als kapstok.

Hiervoor schreven we het al: de brandstory is hét verhaal van het merk. Het is waarom jouw merk bestaat, waarom medewerkers doen wat ze doen en hoe ze dat doen. Daarnaast is het ook waarom jouw klanten juist voor jouw producten of diensten kiezen. 

Dat maakt de brand story tot de kapstok waaraan alle andere verhalen, middelen, uitingen opgehangen kunnen worden. De kracht ervan werkt door in alles, niet alleen naar buiten; ook intern. Een goed verhaal verbindt medewerkers met elkaar. Het zorgt dat ze elke dag opnieuw met energie en vol overtuiging staan voor de waarden die uw merk vertegenwoordigt!


hoe creëer je een sterke brand story?

Last but not least… leuk verhaal, maar hoe creëer je een sterke brand story?

Als het goed is, hoef je die niet te creëren, maar is het verhaal er al. Jouw merk is immers ontstaan vanuit een drijfveer, droom, verlangen… Misschien kan je dit wel zo kraakhelder en pakkend vertellen, dat de ingrediënten voor jouw brand story al voorhanden zijn. 

In de praktijk zitten er echter wel een paar stappen voor. Allereerst moet je merkidentiteit in kaart gebracht worden zodat het karakter van jouw merk duidelijk naar voren komt. Wij adviseren echter ook dat je positionering en onderscheidend vermogen helder is. Klinkt dat als een hoop extra werk? Dat is ook zo! Maar je wil ook niet dat iedereen een merkverhaal gaat onthouden die je volgend jaar weer moet vervangen. Toch?! De stap naar het ontwerpen van een tijdloze huisstijl is dan vlot gezet.

Geen paniek. Het klinkt complexer dan dat het is. Benieuwd naar hoe wij een compleet branding traject aanpakken? Neem vooral eens contact op.

Bij Diezit ondersteunen onze strategen je graag om te komen tot beantwoording van deze vragen en om samen de rode draad van jouw verhaal ‘vast te pakken’. Samen met onze copywriters komen we tot een betekenisvol verhaal. Dat gebeurt in de stappen hierboven. Er worden verschillende invalshoeken en verhaallijnen uitgewerkt. Samen kijken we vervolgens welk verhaal jouw boodschap het best vertelt en precies de juiste snaar kan raken bij je doelgroep.

Form with alias "" does not exist! Did you select correct form in component settings?

een meeslepend merkverhaal voor jouw bedrijf laten ontwikkelen?

neem eens contact op.

benieuwd waar u aan moet denken bij het bouwen van een sterk merk?

Download de gratis branding checklist met essentiële richtlijnen!


Heeft u een vraag, feedback, zoekt u advies of wilt u een nieuw project beginnen? We maken graag kennis met u! Vul het contactformulier in en we reageren zo snel mogelijk op uw bericht.

verbeter uw marketingresultaat met pragmatische tips & tricks

Meld u aan voor onze wekelijkse mailing met tips & tricks over content, SEO, SEA, websites, drukwerk, branding en nog meer marketing gerelateerde onderwerpen.





benieuwd waar uw kansen liggen?

Laten we eens kennis maken. We kijken samen - geheel vrijblijvend - naar uw situatie en adviseren waar de kansen en verbeterpunten liggen.