iCalendar.
DOWNLOADS > Inhaakkalender 2020
Dat klopt! De inhaakkalender van 2021 is dus ook al beschikbaar!
Kunt u ook zo af en toe wat extra inspiratie gebruiken voor uw (online) marketing zoals bijvoorbeeld een leuke social media post of een campagne volgende maand? Óf baalt u ervan dat voor uw organisatie interessante dagen (zoals Blue Monday of Wereld Nutella Dag) aan u voorbij gaan? Dan kan een inhaakkalender een handig hulpmiddel zijn!
In de inhaakkalender vindt u een overzicht van de 664 inhakers van 2020 die u kunt gebruiken om op in te haken óf kunt gebruiken als inspiratie voor een post.
Goede vraag. Er zijn inderdaad genoeg andere goede inhaakkalenders. Bijvoorbeeld die van Pienter. De voordelen van die van ons:
En de kalender is gratis. Wat heeft u te verliezen?!
Handig, al die inhakers in uw eigen agenda. Het importeren ervan is echter niet altijd even voor de hand liggend. Hieronder vindt u drie korte instructievideo's om u op weg te helpen.
Contentmarketing gaat voor een groot deel om het creëren van relevante content. Dat betekent de juiste content op het juiste moment aanbieden. Daarnaast is frequent genoeg communiceren belangrijk.
Elke week of zelfs een paar keer per week iets nieuws verzinnen kan echter een behoorlijke uitdaging worden. De inhaakkalender kan u inspireren én ondersteunen bij het vullen van uw content kalender.
Maar hoe? Hieronder leest u 7 tips om het meeste uit uw inhaakkalender te halen.
Eerst even de klokken gelijk zetten. De kans is groot dat een inhaakkalender u bekend in de oren klinkt. Lang verhaal kort: het is een kalender met alle 'speciale' (en vooral ook rare) dagen in het jaar. Van erkende feestdagen en vakantieperiodes tot en met Wereld Whiskey Dag en Lelijke Truien Dag.
Hoewel niet elke dag voor uw bedrijf relevant is, kan Wereld Whiskey Dag bijvoorbeeld een mooi moment voor een slijterij, bar of restaurant zijn. Een inhaakkalender kan dus helpen bij het bedenken van leuke content, campagnes of zelfs complete strategieën.
Onze inhaakkalender van 2020 heeft 664 inhaakmomenten. Dat zijn er behoorlijk wat... Gelukkig zijn niet alle dagen relevant voor uw bedrijf óf uw doelgroep.
Het is daarom belangrijk dat u weet wie u bent, maar ook wie uw doelgroep is en wat zij interessant vinden. Als dit duidelijk is kunt u een selectie maken van inhakers die bij beide passen.
Om uw doelgroep beter in kaart te brengen hebben we een persona document ontwikkeld die u ook gratis kunt downloaden.
Natuurlijk wensen we elkaar allemaal fijne feestdagen in december. Dit is tenslotte voor de meeste mensen relevant. Voor uw bedrijf is dit dus een belangrijk moment om zich op te richten. Echter, gezien de feestdagen voor de meeste doelgroepen relevant is, is dit inhaakmoment dus ook voor de meeste bedrijven relevant. In deze communicatiestorm is de kans reëel dat uw bericht ondergesneeuwd raakt.
Het zijn daarom juist de unieke dagen waarop het meeste uit uw marketinginspanningen haalt. Mits ze passen bij uw doelgroep en merk.
Kijk ook eens naar uw concurrenten wat zij vorig jaar hebben gedaan om te beoordelen of een dag interessant genoeg is om op in te haken.
Een veelvoorkomende perceptie is dat altijd de dag waar u op inhaakt benoemd moet worden in de post. Bijvoorbeeld Nationale Pindakaasdag.
Hoewel het natuurlijk kan, is een inhaakkalender ook bedoeld om u te inspireren! Voor ons zou pindakaasdag bijvoorbeeld niet écht relevant zijn. We zijn tenslotte een marketingbureau. Maar, wij vinden onze cultuur en het samen lunchen bijvoorbeeld erg belangrijk en zouden daarom deze dag kunnen gebruiken om juist die cultuur met de wereld te delen. En dan lekker huiselijk met vers brood en hagelslag.
Kijk daarom naar uw marketingdoelstellingen en welke dagen daaraan bij kunnen dragen. Neem de volgende stappen:
Als u alleen gaat posten om het posten slaat u de plank mis. Marketing zou moeten bij dragen aan het behalen van uw doelstellingen. Zo ook contentmarketing. Tevens betekent dit dat contentmarketing een onderdeel is van een groter geheel.
Heeft u een leuk inhaakmoment gevonden, bepaal dan wat u daar uiteindelijk mee wilt behalen.
Laten we als voorbeeld Comic Sans Dag (3 juli) nemen.
Wij weten uit ervaring dat onze klanten advies over lettertypes erg kunnen waarderen. Denk hier bijvoorbeeld aan leesbaarheid en contrast. Wij kunnen ervoor kiezen om op die dag een checklist beschikbaar te maken of tool te lanceren voor onze doelgroepen om hun typografie op de website te testen op AA of zelfs AAA-standaarden. Met de juiste call to action zal dit leads opleveren waar wellicht nu of in de toekomst voor aan de slag kunnen.
Stel, u bent een bakker en het is binnenkort Halloween. Leuk inhaakmoment! Maar, simpelweg een Facebook post met de tekst 'Fijn Halloween!' is dan een beetje saai en daarom niet effectief.
Wat dan wel? De bakker kan zich onderscheiden door bijvoorbeeld cupcakes te maken in een Halloween sfeer.
Een belangrijk onderdeel van succesvolle content creatie is frequentie en consistentie. Die twee zijn namelijk essentieel voor het bouwen van vertrouwen. Dit houdt het volgende in:
a) Communiceer vaak genoeg (frequentie).
b) Communiceer op dezelfde manier (consistentie).
N.b. kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
Frequentie
Misschien wel één van de meest gestelde vragen: Hoe vaak moet ik iets communiceren dan? Goede vraag!
De vuistregel is simpel: zo vaak mogelijk, maar niet te vaak. Zolang de kwaliteit hoog genoeg is en het niet té 'pusherig' wordt, geldt: hoe meer communicatie, hoe beter het resultaat.
Om te bepalen welke frequentie voor u geschikt is, kunt u de volgende twee vragen beantwoorden:
Probeer u te verplaatsen in de wereld van uw klant en zelf te bepalen wat u fijn zou vinden.
Consistentie
Consistentie is de mate waarin de content die u creëert en deelt hetzelfde is. Dit heeft o.a. betrekking op:
Merkherkenning wordt gecreëerd door constant blootgesteld te worden aan (ongeveer) dezelfde content. Als we één keer iets zien is de kans groot dat we het vergeten, als we twee keer iets zien is de kans al groter dat we het onthouden en als we het drie keer zien nog groter. Wanneer u dus steeds iets anders communiceert, bouwt u dus niet aan die merkherkenning omdat er geen herhaling is.
Tip! Creëer een content buffer!
Een droom blijft een droom totdat u er concrete acties aan verbindt. Daarom adviseren we onze klanten altijd een maandelijkse planning te maken en daar acties aan te geven. Hou tijdens het opmaken van deze planning in ieder geval rekening met de volgende onderdelen:
Download de A1 Poster Download 1 maand per A-4tje Download ICS bestand
Bij het downloaden gaat u er automatisch mee akkoord dat we (maximaal 1 keer per maand) een bericht sturen met relevante informatie over marketingvraagstukken. U kunt u zich uiteraard altijd via de link in onze mailtjes afmelden voor deze e-mails.
Bij het downloaden gaat u er automatisch mee akkoord dat we (maximaal 1 keer per maand) een bericht sturen met relevante informatie over marketingvraagstukken. U kunt u zich uiteraard altijd via de link in onze mailtjes afmelden voor deze e-mails.
Bij het downloaden gaat u er automatisch mee akkoord dat we (maximaal 1 keer per maand) een bericht sturen met relevante informatie over marketingvraagstukken. U kunt u zich uiteraard altijd via de link in onze mailtjes afmelden voor deze e-mails.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat u met een gedegen advies de deur uit gaat.
Een ICS bestand kan gebruikt worden om de inhaakkalender te importeren in uw eigen kalender programma zoals Outlook.
Bij het downloaden gaat u er automatisch mee akkoord dat we (maximaal 1 keer per maand) een bericht sturen met relevante informatie over marketingvraagstukken. U kunt u zich uiteraard altijd via de link in onze mailtjes afmelden voor deze e-mails.